Reflections from the light of education

Authors

  • Ana Linares de Méndez Universidad Valle del Momboy

DOI:

https://doi.org/10.70219/mby-162021-61

Keywords:

Education, Society, Human Development

Abstract

In today's globalized world, education is the primary instrument in the so-called age of knowledge, people in their educational process not only obtain significant learning, but also values and ethical principles for life, awareness of themselves and others and a critical and generalized vision to achieve human well-being and development. Throughout the history of mankind, education has always been valued as a precious asset, however, only the privileged classes had access to them, but in the incessant struggle of society to achieve freedom and equality, at the time From modernity, education was a common good for all and in the middle of the 20th century it became a fundamental human right. In this work, a reflective
journey was carried out from the light of education, reaffirming that in the past, present and future education is a factor of vital importance for the progress and growth of people, groups and societies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles. La Política. (1978). Buenos Aires, Argentina: El Cid Editor.

Banchio, L. (2004). La Educación según Platón. Disponible: http://www.luventicus.org/articulos/04d001/index/.html

Callhaun, C.; Light, D. y Keller, S. (2000). Sociología. Colombia: McGraw Hill.

Cuadernos de Pedagogía (2000). Pedagogías del siglo XX: Especial 25 años. Barcelona: CISSPRA XIS.

Díaz, F. y Hernández, G. (2000). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. México: McGraw-Hill. Interamericana Editores.

De Viana, M.; Pérez, M.; y De Diego, L. (2002). Ser persona: Cultura, Valores y Religión. Caracas: Universidad Católica Andrés Bello.

Descartes. R. (1978) Discurso del Método. Argentina: El Cid Editor.

Freire, P. (2003). Pedagogía del oprimido. Brasil: Editorial paz e terra.

Freire, P. (2004). Pedagogía de la autonomía: Saberes necesarios para la práctica educativa. Brasil: Editorial paz e terra.

González, F. (2001). La educación como tarea humanizadora: De la teoría pedagógica a la práctica educativa. Madrid: ANAYA 21.

Kroeber, A. y Kluekhonh, C. (1997). La Cultura. México: Fondo de cultura económica.

Morín, E. (1999). Para salir del siglo XX. Barcelona: Kairos.

Organización de las Naciones Unidas. (2007). UNESCO Disponible: http:un.org/es

Platón. Diálogos. La Republica. (1980). Colombia: Ediciones Universales.

Pérez Esclarín, A. (2011). Educación integral de calidad. Caracas, Venezuela: San Pablo.

Rocher, G. (2003). Introducción a la Sociología. España: McGraw-Hill Interamericana Editores.

Ritzer, G. (2001) Teoría Sociológica Clásica. España: McGraw-Hill.

Spielvogel. J. (2010) Historia Universal. Civilización de Occidente. Tomo 2. México: Séptima Edición.

Sabine, G. (1994) Historia de la Teoría Política. México: Fondo de Cultura Económica. Tercera Edición.

Touchard, J. (2000) Historia de las Ideas Políticas. Madrid, España: Editorial Tecno.

Published

2021-01-15

How to Cite

Linares de Méndez, A. (2021). Reflections from the light of education. Momboy, (16). https://doi.org/10.70219/mby-162021-61

Issue

Section

Artículos