Diagnostic of training methods and content in Tenso Chemicals, Monterrey, Mexico

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70219/mby-232025-385

Keywords:

Training, Training methods, Training content, Mentoring, Coaching

Abstract

The research aimed to diagnose the methods and content of training applied at Tenso Químicos S.A. de C.V., Monterrey, Mexico, during 2023. A quantitative, non-experimental, cross-sectional field study was designed. A 15-item Likert-scale questionnaire was administered to the company's 15 managers, with a census conducted based on population size. The results reveal that on-the-job training is implemented irregularly, highlighting the need to strengthen programs in job skills, health, and safety. Likewise, the use of mentoring and coaching is highlighted as relevant strategies for professional development, although it is suggested that their alignment with organizational dynamics be reviewed. Regarding content, insufficient training in digital skills was identified, especially for young talent, which limits their preparation to assume strategic roles in technological environments. The importance of integrating soft and hard skills in training, promoting leadership, teamwork, and problem-solving, along with updated technical knowledge, is also highlighted. Regarding senior talent, there was a positive assessment of their experience, as well as training initiatives to bridge the digital divide. Based on the findings, it is recommended to strengthen the assessment of training needs, expand programs in digital competencies and socio-emotional skills, and implement differentiated learning strategies for young and senior talent. The study concludes that optimizing training will contribute to improving Tenso Químicos' competitiveness and sustainability in the current market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abhinav, S., Arpit, J., Paawan, S., & Roy, M. (2023). Recent trends and best practices in Industry 4.0. https://books.google.com.mx/books?id=vdDSEAAAQBAJ&newbks=1&newbks_redir=0&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Aguilar Polo, A.E. Ortega Chávez, W., Quispe Cutipa, W.A. y Maraza Vilcanqui, B. (2021). Motivación y desarrollo de habilidades en Investigación Formativa: un análisis desde la Estadística Neutrosófica. NSIA Publishing House editions. Huanuco.

Alles, M. (2019). Formación, Capacitación, Desarrollo: diseñar, planificar e implementar actividades formativas efectivas y eficaces mirando al 2030/2040. Volumen 1. Ediciones Granica.

Carrasco Cabeza, A. (2022). Coaching ejecutivo y mentoring en las organizaciones. [Tesis de maestría, Universidad Internacional de Andalucía; Universidad de Huelva, España]. http://hdl.handle.net/10334/6136

Chiavenato I. (2007). Administración de Recursos Humanos. El capital humano de las organizaciones. Editorial McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Chiavenato, I. (2011). Administración de recursos humanos. El capital humano de las organizaciones. McGraw-Hill/Interamericana Editores, S.A. de C.V.

Fernández Domínguez, J. J. y Fernández Fernández, R. (coord.). (2021) Seminario Internacional sobre nuevos lugares, distintos tiempos y modos diversos de trabajar: innovación tecnológica y cambios en el ordenamiento social. Editores: Thomson Reuters Aranzadi.

Fundación ADECCO (s.f.) Libro Blanco. Talento Sénior. https://www.fundacionseres.org/Repositorio%20Archivos/Informes/Libro%20blanco%20Talento%20Senior%20SERES%20Adecco.pdf

Hernández Sampieri, R. y Mendoza Torres, C.P. (2018). Metodología de la Investigación: las rutas cuantitativas, cualitativa y mixta. Mc. Graw Hill. Interamericana editores S.A. de C.V.

Herrera Rodríguez, J. I. (2018). Las prácticas investigativas contemporáneas. Los retos de sus nuevos planteamientos epistemológicos. Revista Scientific, 3(7), 6–15. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.0.6-15

Hidalgo, M. y Olivares, Y. (2023). Sentido y significados de las habilidades blandas del gerente en las organizaciones. Revista Científica CIENCIAEDUC. Universidad Nacional Experimental de los Llanos Centrales Rómulo Gallegos.

Jara Martínez, A. M., Asmat Vega, N. S., Alberca Pintado, N. E., & Medina Guzmán, J. J. (2018). Gestión del talento humano como factor de mejoramiento de la gestión pública y desempeño laboral. Revista Venezolana de Gerencia, 23(83), 740-760. https://doi.org/10.37960/revista.v23i83.2450

Martínez Pérez, J.B. (2022). Alfabetización y competencias digitales. Ra-Ma Editorial.

Ñaupas Paitán, H. Valdivia Dueñas, M. Palacios Vilela, J. y Romero Delgado, H. (2018). Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis. Ediciones de la U.

OCDE (2023). Perspectivas económicas de la OCDE: Volumen 2023, número 1. OCDE Publishing. https://www.oecd.org/content/dam/oecd/en/publications/reports/2023/06/oecd-economic-outlook-volume-2023-issue-1_62ef0395/ce188438-en.pdf

Pedroza Flores, ‎R. y Reyes Fabela, A.M. (2021). Ecologías del aprendizaje en la educación para el desarrollo sostenible. Modelo Abeja digital. Octaedro editorial. Universidad autónoma del estado de México.

Pérez van Morlegan, L. y Ayala, J.C. (Coords). (2021). La gestión moderna en recursos humanos. Editorial EUDEBA.

Puebla Martínez, B y Vinader Segura, R. (2021) Ecosistema de una pandemia. Covid 19, la transformación mundial. Editorial Dyckinson S.L.

Reyes N. y Boente A. (2017). Metodología de la Investigación. Compilación total. https://biblioteca.pedagogicohvca.edu.pe/items/show/95

Rojas Rua, R. (2020). Capacitación laboral de las micro y Pequeñas empresas rubro comercialización de ropa deportiva: caso empresa Polmar del Distrito de Ayacucho, 2020. Universidad Católica los Ángeles de Chimbote, Ayacucho Perú. https://hdl.handle.net/20.500.13032/19135

Sáenz Tarazona, M. (2017). Impacto de la capacitación en la mejora de la productividad en una planta de lubricantes. Revista In Crescendo (IC), 8(1), 97-109. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6042340

Schmidt, L. (2023) Implementing Training Scorecards (In Action Case Study Series). https://books.google.com.mx/books?id=2PnJEAAAQBAJ&newbks=1&newbks_redir=0&dq=Donald+L.+Kirkpatrick&source=gbs_navlinks_s

Tenso Químicos S.A. de C.V. (2024). Proveedor de productos químicos de calidad (2024). https://comerciomexico.com/proveedores/tenso-quimicos.html

Vera Millalén, F. (2016). Infusión de habilidades blandas en el currículo de la educación superior: clave para el desarrollo de capital humano avanzado. Universidad Gabriela Mistral. Revista Akadèmeia, 14(1), 53 – 73. https://repositorio.ugm.cl/handle/20.500.12743/1407

Viaña, D. (2022). El shock económico: Cómo el Covid ha colapsado el mundo. La Esfera de los Libros S.L

Villanueva Espada, F. (2020) Formación en la Empresa. https://books.google.com.mx/books?id=xij-DwAAQBAJ&newbks=1&newbks_redir=0&dq=Donald+L.+Kirkpatrick&source=gbs_navlinks_s

Villaseca Morales, D. (2017). Desarrolla tu talento digital: Cómo acelerar tu carrera y reforzar tu marca personal. ESIC Editorial.

Published

2025-04-30

How to Cite

Moreno Briceño , F. (2025). Diagnostic of training methods and content in Tenso Chemicals, Monterrey, Mexico. Momboy, (23), 137–150. https://doi.org/10.70219/mby-232025-385

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.