Chanekoh and Ngen: Nahua and Mapuche epistemes for the decolonization of intercultural education in Mexico and social work in Chile
DOI:
https://doi.org/10.70219/mby-242025-403Keywords:
Chanekoh, Indigenous epistemology, Intercultural education, Ngen, Human-nature relationship, Social workAbstract
This paper offers a reflection on the human-nature relationship, such as the comparative analysis of two fundamental epistemes: the Chanekoh in the Nahua people of Mexico and the Ngen in the Mapuche people of Chile. Based on the community knowledge rooted in each territory, it is argued that these ancestral epistemes offer valuable contributions to professionals in intercultural education and social work who address territorial issues. Our central premise is that understanding the Chanekoh and the Ngen can provide effective clues for addressing global challenges, such as climate change, drought, and territorial erosion, which are critically manifested in the water crisis affecting vulnerable populations in Mexico and Chile. The research question that guides this study is: How do the Chanekoh and Ngen epistemes sustain the human-nature relationship in the Nahua and Mapuche peoples? Based on this question, we set out to rescue elements of this wisdom to enrich the professional work of specialists in intercultural education in Mexico and in the field of social work in Chile. For this exploratory analysis, we used methodologies specific to each worldview: tatapowalis and nohnotzalis (the act of conversation and reflection) in the Nahua context, and nütram (deep conversation) in the Mapuche context. The shared reflections and cultural knowledge inherent in these two forms of wisdom are reflected in this document, highlighting their potential for territorially rooted epistemic decolonization.
Downloads
References
Antilao-Carilao, E. (2024a). Wirrar pu trabajadoras ka trabajadores sociales mapuche wallmapu mu. El grito de trabajadoras y trabajadores sociales mapuche desde nuestro mundo-territorio. Anuario de Posgrado N°1. Universidad Católica de Temuco. https://repositoriodigital.uct.cl/items/21be3b22-4275-4037-94f5-fe935e456c77
Antilao-Carilao, E. (2024b). Crítica a la Epistemología y Metodología Occidental en el Trabajo Social en Contextos Interculturales. Anuario de Posgrado N°1. Universidad Católica de Temuco. https://repositoriodigital.uct.cl/handle/10925/6154
Antilao-Carilao, E., Vivero Arriagada, L., & Carrillo Vallejos, G. (2025). Repensar el mundo desde un mapudigma: La construcción sociocultural de la realidad desde el mapuche kimün. Revista Austral De Ciencias Sociales, (48), 161–177. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2025.n48-09
Antilao-Carilao, E., y Bautista, L. (2025) El Mingako y la Milpa como metodologías de investigación para el trabajo social y la gestión intercultural. Izquierdas, (54), 1-19. https://www.izquierdas.cl/images/pdf/2025/54/art16.pdf
Arribas, A., Dietz, G., y Álvarez, A. (2020). Producir conocimiento de otros modos. Etnografía más allá del método. En A. Álvarez, A. Arribas y G. Dietz (Coords.), Investigaciones en movimiento. Etnografías colaborativas, feministas y decoloniales. CLACSO.
Bautista, L. (2017). Nuestra mirada en el cine etnográfico: el maíz como elemento de identidad y organización sociocultural en la cosmovisión Nahua de Mirador Saltillo en Veracruz, México. [Tesis de maestría] Flacso Ecuador.
Bautista, L. (Director). (2018). Audiovisual etnográfico TOMELSIN (nuestro maíz). https://www.youtube.com/watch?v=v3YLKq78SzA
Bertely, M. (2013a). Debates conceptuales sobre educación multicultural e interculturalidad. En M. Bertely Busquets, G. Dietz y M. G. Díaz Tepepa (Coords.), Multiculturalismo y Educación 2002-2011 (pp. 41-79). COMIE-ANUIES.
Bertely, M. (2013b). Introducción. En M. Bertely Busquets, G. Dietz y M. G. Díaz Tepepa (Coords.), Multiculturalismo y Educación 2002-2011 (pp. 21-30). COMIE-ANUIES.
CAM. (2022). Chen ka rakiduam. Pensamiento y acción de la CAM. CAM.
Cruz, R. 2016. Nahua de la comunidad de Mirador Saltillo, Veracruz, México.
Curiel, O. (2019). Construindo metodologias feministas desde o feminismo decolonial. Descolonizar o feminismo: VI Sernegra (pp. 32-51). Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia.
Curivil, R. (2007) La fuerza de la religión de la tierra. Una herencia de nuestros antepasados. Ediciones Universidad Católica Silva Henriquez.
Cusicanqui, S. (2018). Un mundo ch’ixi es posible. Tinta Limón. https://tintalimon.com.ar/public/pdf_978-987-3687-36-5.pdf
Dietz, G. (2011). Hacia una etnografía doblemente reflexiva; una propuesta desde la antropología de la interculturalidad. Revista de Antropología Iberoamericana, 6(1), 3-26.
Dietz, G., & Mateos, L. (2008). Los estudiantes indígenas en las universidades latinoamericanas: ¿nuevos sujetos, nuevos enfoques? Cuadernos Interculturales, 6(010), 11-14. https://www.redalyc.org/pdf/552/55261002.pdf
http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1794-24892021000200061&script=sci_arttext
Huenchucoy, L., y Albersten, T. (2024). Kimeltuwvn Mapuzungunmew: Enseñanza desde el mundo mapuche. Autoctonía (Santiago), 8, 441-466. https://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0719-82132024000300115&script=sci_arttext
Keme, É. (2018). Para que Abiayala viva, las Américas deben morir: Hacia una Indigeneidad transhemisférica. Native American and Indigenous Studies, 5(1), 21-41. https://muse.jhu.edu/pub/23/article/704737/summary
Llanquinao, H. (1998) Carta abierta al presidente de la republica de Chile. Documento inédito. https://mapuche.info/organizaciones-comunidades-mapuche-1997-2009/1998/carta-abierta-al-presidente-de-chile-hilda-llanquinao-trabol
Llanquinao, H. (2024). Por la educación nos cambiaron la mirada de las cosas, entonces por la educación también nosotros podemos regresar a nuestra mirada originaria. En E. Antilao (Comp.), Wirrar pu trabajadoras ka trabajadores sociales mapuche wallmapu mu (pp. 131-144). UC Temuco.
Loncon, E. (2023). Azmapu. Aportes de la filosofía mapuche para el cuidado del lof y la madre tierra. Ariel.
Martínez-Novo, C. (2009). Repensando los movimientos indígenas. Flacso-Sede Ecuador.
Mella, P. (2021). La interculturalidad en el giro decolonial/Interculturality in the decolonial turn. Utopía y Praxis Latinoamericana, 26(93), 242-255. https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/article/view/35597/37842
Millalén, P. (2024). Legados coloniales, reflexiones y desafíos para el trabajo social en Ngülumapu. En E. Antilao (Comp.), Wirrar pu trabajadoras ka trabajadores sociales mapuche wallmapu mu (pp. 111-130). UC Temuco.
Ñanculef, J. (2016). Tayiñ Mapuche Kimün. Epistemología mapuche – Sabiduría y conocimiento. https://mapuche.info/wps_pdf/nanculef2016.pdf
Peltier, C. (2018). An application of two-eyed seeing: Indigenous research methods with participatory action research. International Journal of Qualitative Methods, 17(1), 1/12. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1609406918812346
Porsanger, J. (2004). An essay about indigenous methodology. Nordlit, (15), 105-120. https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/906/article.pdf
Shiva, V. (2020). Unidad versus el 1%. Chile, Lom.
Sigüenza, S. & Fabián, G. (2013). Historia de la educación indígena en la configuración del Estado nacional y la ciudadanía en México. En: Bertely Busquets, María, Dietz, Gunther y Díaz Tepepa, M. G. (coords.): Multiculturalismo y Educación 2002-2011, pp. 81-115. COMIE-ANUIES
Tuck, E., & Yang, W. (2021). La descolonización no es una metáfora. Tabula Rasa, (38), 61-111.
Tuhiwai Smith, L. (2016). A descolonizar las metodologías: investigación y pueblos indígenas. LOM Ediciones.
Virtanen, P. (2021) Kimapury reflections: Values and Research Agendas in Amazonian Indigenous Research Relations. In Virtanen, P., Keskitalo, P., & Olsen. Indigenous research methodologies in Sámi and global contexts. Boston, Brill Sense, pp. 229-253.