Teaching strategies for teaching mathematics, a change from significant learning
DOI:
https://doi.org/10.70219/mby-242025-393Keywords:
Didactics of Mathematics, Teaching-Learning, Meaningful LearningAbstract
This research is born from a weakness detected in students of Technical Secondary Education, which present low performance in the area of mathematical training, the general purpose of the research is to describe didactic strategies that promote a transformative praxis in the teaching of mathematics from the perspective of meaningful learning. Epistemologically, the study is based on the Evolution of the Didactics of Mathematics by Contreras (2012), the Teaching Learning process of Yánez (2016). The paradigm used is qualitative under the research method, action, participatory. The methodological journey was developed in stages: diagnosis, planning, execution and evaluation according to Lewin cited in Kemmis and Mactaggart(1992).The transformative action was based on action plans, following a cycle that allowed for constant action-reflection-action among participants to achieve results through five transformative actions at the Monseñor Estanislao Carrillo Technical School located in the municipality of San Rafael de Carvajal, Trujillo state. The results represent the experiences of teachers, students, parents, guardians, and those responsible for the transformative actions, and the changes generated in the students were estimated. These consisted of combining mathematics with human cultural life, recycling and its connection to mathematics, medicinal plants and their relationship with mathematics, mathematics is learned through play, highlighting that the integration of knowledge is fundamental in any area of knowledge, including mathematics.
Downloads
References
Adamuz, N. y Bracho, R. (2014). Algoritmos flexibles para las operaciones básicas como modo de favorecer la inclusión social. Revista Internacional deEducación para la justicia social, 3(1), 37-53. https://doi.org/10.15366/riejs2014.3.1.002
Ausubel, D. (1968). Educational psychology: A cognitive view. Holt, Rinehart and Winston.
Ausubel, D.,Novak, J.,Hanesian, H(1978). Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo. 2° Ed. Trillas México.
Cano, C. y Morín, C. (2016). La enseñanza de las matemáticas mediante el método algoritmo ABN en el segundo ciclo de Educación Infantil. [Trabajo de fin degrado]. Universidad de La Laguna.
Contreras, F. (2012). La evolución de la didáctica de la matemática. Horizonte de la ciencia, 2 (2), 20-25.
Córdova, R., Terrones, M., & Duran, K. (2023). Juegos tradicionales como base para mejorar el aprendizaje de matemática en estudiantes del nivel primaria. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, 8(2), 172-184. https://doi.org/10.35381/r.k.v8i2.2869
Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica: del saber sabio al saber enseñado. Aique.
D’ Amore. B. (2006). Didáctica de la matemática. Editorial Magisterio.
Deterding, S., Khaled, R., Nacke, L. E. y Dixon, D. (2011). Gamification: Toward a Definition. En: Proceedings of the 2011 Workshop Gamification: Using Game Design Elements in Non-Game Contexts. ACM. http://gamification-research.org/wp-content/uploads/2011/04/02-Deterding-Khaled-Nacke-Dixon.pdf
Freire, P. (1970) Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores
Elliot, J. (2000) El Cambio Educativo desde la Investigación Acción. Ediciones Morata.
Kemmis, S. &Mctaggart, R. (1988). Cómo planificar la investigación-acción, Laertes.
Kemmis, S. y McTaggart, R. (1992). Cómo planificar la Investigación-Acción. Laertes S.A.
Martínez, J. (2010). Enseñar matemáticas a alumnos con necesidades educativas especiales. Wolters Kluwer. Laertes.
Palma, C. y Rodríguez, L. (2023). Estrategia didáctica para la enseñanza-aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de Educación General Básica. Revista Multidisciplinaria Arbitrada de Investigación Científica. 5(2), 1304–1314. https://doi.org/10.56048/MQR20225.7.2.2023.1304-1314
Ramírez, R. y Morales, S. (2002). ¿Cuánto de ingenio hay en un problema de ingenio? En J. M. Cardemos y otros (Eds.), Investigación en el aula de matemáticas. Resolución de problemas (pp. 223-228). Departamento de Didáctica de la Matemática/Saem Thales.
Salazar, C. R., & Salazar, C. R. (2021). Juegos didácticos en el aprendizaje de matemática. Centros: Revista Científica Universitaria, 8(1), 144-166.
Sandín, M. (2003). Investigación Cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. Mc Graw Hill.
Yánez, P. (2016). El Proceso de Aprendizaje: Fases y Elementos Fundamentales. San Gregorio, 1(11), 71–81. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5585727