Learning unit as an introduction to first year english of general media education
DOI:
https://doi.org/10.70219/mby-232025-377Keywords:
Language Learning at Early Age, English Teaching and Learning, Learning UnitAbstract
The proposal of a learning unit, has its central attention in introducing students of the sixth (6th) grade of Basic Education Level (BEL), in the learning of English, as preparation for the first year of General Media Education (GME), in public schools, of the Venezuelan context; specifically, the National School Cristóbal Mendoza, Kilometer 17, Parroquia El Progreso, La Ceiba Municipality of Trujillo State. The present article enters the modality of Educational Proposal; through a feasible project, with non-experimental field design. For that purpose, a diagnosis was made to teachers of this institution who recognize the importance of this language for the instruction of students and show willingness to teach it. In this sense, the data provided emphasize the need to facilitate basic notions in English, in primary education, for a better student performance, when taking it as a required subject in the subsequent educational level.
Downloads
References
Ausubel, D. (1976). Psicología Educativa: un punto de vista cognoscitivo. Trillas (Ed. Orig.: 1968, Educational Psychology: A cognitive view. Holt, Rinehart & Winston).
Bilat, G. (2010). Enseñanza de una Segunda Lengua en Educación Primaria fundamentos didácticos. http://es.slideshare.net/grace6671/ensear-una-lengua-extranjera-en-la-escuela
Centro de Investigaciones en Lenguas Extranjeras (CILE) (2013). El Inglés en el Sector Público: La situación actual de las Escuelas Primarias en Venezuela. Universidad de Los Antes, Facultad de Humanidades y Educación. Escuela de Idiomas Modernos. Disponible: https://issuu.com/bclac/docs/ingles-en-el-sector-publico-venezuela.
Comisión Europea (2024). El nuevo Eurobarómetro muestra la actitud positiva de los europeos hacia el aprendizaje de idiomas. https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/es/ip_24_2686
Crystal, D. (2003). English as a global language. (2nd edition). Cambridge UniversityPress.
Cuq, J. y Gruca, I. (2005). Cours de didactique du français langue étrangère et seconde. Presses Universitaires de Grenoble.
Duarte de Kendler, M. (2007). Impacto de las metodologías de la enseñanza utilizadas por el docente sobre la efectividad del aprendizaje del idioma inglés: Caso: Cinco instituciones de la tercera etapa de educación media y diversificada en el estado Táchira. TELOS. Revista de Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales, 9, (2), 301-317. https://ojs2.urbe.edu/index.php/telos/article/view/1322
Enever, J. (coord.). (2011). Early language learning in Europe — ELLiE. British Council.
Fleta, T. (2006). Stepping Stones for teaching “English L” in the early years, en Mitchell-Shuitevoerder and S. Mourao (eds.), Teachers and Young Learners. Research in our classrooms. IATEFL. 43-50.
Huete G. y Morales, O. (2001) Enseñanza y Aprendizaje de las Lenguas Extranjeras en edades Tempranas. N° 34. Nausicaa.
Knudsen, E. (2004). Sensitive periods in the development of the brain and behaviour. Journal of Cognitive Neuroscience, 16 (8), 1412-1425. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15509387/
Lemke, D. (1981). Pasos hacia un currículo Flexible. UNESCO.
López de D’Amico, R. (2015). La formación de docentes de inglés1. Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), Maracay. Ponencia presentada en el foro Time for English, The British Council, Caracas.
Mercau, M. (2009). La enseñanza escolar temprana del inglés. Disponible: http://www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/24_iv_oct_2009/casa_del_tiempo_eIV_num24_43_46.pdf.
Ministerio del Poder Popular para la Educación (2007). Currículo Nacional Bolivariano, para el subsistema del Sistema Educativo Bolivariano (SEB).
Morales, B., Rozas, C., Pancetti, F., Kirkwood, A. (2003). Períodos críticos de plasticidad cortical. RevNeurol, 37 (8): 739-743. https://www.researchgate.net/publication/9029433_Critical_period_of_cortical_plasticity
Penfield, W. y Roberts, L. (1959). Speech and Brain Mechanisms. Princeton University Press.
Pérez, T. (2013). Inglés en el sector público: La situación actual en las escuelas primarias de Venezuela. Ponencia presentada en el foro Time for English, The British Council.
Piaget, J. (1971). Intelligensenspsykologi. NaturochKultur.
Plata, J. (2006). El uso de materiales auténticos en la enseñanza del inglés en la escuela básica venezolana. Entre Lenguas, 7(2), 105-117. https://www.researchgate.net/publication/306058239_El_Uso_de_Materiales_Autenticos_en_la_Ensenanza_del_Ingles_en_la_Escuela_Basica_Venezolana
Sarmiento, M. I. (1996). Estimulación oportuna. Santafé de Bogotá: Universidad Santo Tomás.
Singleton, D. y Ryan, L. (2004). Language acquisition: The age factor (2a. ed.). Clevedon, Reino Unido: Multilingual Matters.
Zeuch E. y Gregson M. (coords.) (2015). La enseñanza del inglés en la escuela pública venezolana: evidencias, experiencias y perspectivas. British Council.