Ethical values: integrative component of the teacher's ethos in their evaluation practice in initial education

Authors

  • Yraima Coromoto Santiago Diaz

DOI:

https://doi.org/10.70219/mby-202023-94

Keywords:

ethics, learning assessment, ethical values

Abstract

The aim of this paper aims to point out the ethical values of justice, equality, integrity, solidarity, responsibility, and respect, as an integrated component of the ethos of the teacher in evaluative work in Early Childhood Education. The evaluation at this level, serves a continuous and holistic process where all the actors and factors thereof, by reason whereof, these values are an attitude of respect toward the human that interacts and participates in the act of evaluation. In this sense, it reflects on the ethical values that should support the practice of teaching and evaluative criteria to be followed to assess learning in children.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alves, E (2004) Hacia una reconstrucción paradigmática de la evaluación cualitativa en la Educación Inicial. SAPIENS. Universidad Pedagógica Experimental Libertador. ISSN (Versión impresa): 1317-5815.

Caporossi, A (2006) Consecuencias Éticas y Políticas de las Prácticas de Evaluación puestas en Acto en el Salón de Clase.

Jares, X. (2000). Educación para la paz. Su teoría y su práctica. Madrid: Editorial Popular.

Mecce, J. (2004) Desarrollo del niño y del Adolescente. (Compendio para educadores).México. Trillas.

Ministerio de Educación y Deportes (2005) Bases Curriculares de Educación Inicial. Caracas: Autor

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2007) Diseño Curricular del Sistema Educativo Bolivariano. Venezuela: Fundación Centro Nacional para el Mejoramiento de la Enseñanza de la Ciencia, CENAMEC

Morín, E. (2000). Los siete saberes necesarios a la Educación del futuro. Ediciones FACES / UCV. UNESCO IESALC. Caracas.

Pérez, A. (2000). Educar en el tercer milenio. Editorial San Pablo. Venezuela. Universidad Belloso Chacin (1997) Normas para la Elaboración y Presentación de los Trabajos de Grado para Especialización, Maestría y Tesis Doctorales. Maracaibo.

Published

2023-12-30

How to Cite

Santiago Diaz , Y. C. (2023). Ethical values: integrative component of the teacher’s ethos in their evaluation practice in initial education. Momboy, (20). https://doi.org/10.70219/mby-202023-94

Issue

Section

Artículos