Activities to promote school coexistence
Keywords:
Coexistence school, recreation, school violence, values, culture of peaceAbstract
The violence phenomenon being experienced in all areas, still needs to be addressed from alternative solutions, indeed, in educational spaces, which reflects this problem uncontrollably and growing concern. The teacher in this task should be forming strategies and activities that lead to foster school life as peaceful alternative. Hence, the purpose is "to propose activities for the promotion of school life, based on a diagnosis of the reality underlying educational spaces." Methodologically structured in three phases: diagnostic,
design or proposal and evaluation. For purposes of the article presents the first two phases: (1) Diagnosis, made from the qualitative approach, where demonstrations were detected threats of all kinds, categorized into verbal harassment, physical harassment, theft, acts of lasciviousness, showing indiscipline, disrespect , lack of responsibility to comply with homework, and other misconduct. (2) Proposal, we designed a series of activities to promote school life, and with it, the transition from a culture of violence to a culture of peace. Proposal to be implemented in the first semester of the school year and will be evaluated during the process.
Downloads
References
Abramovay, M. (2005). Violencia en las escuelas: Un gran desafío. Revista Iberoamericana de Educación. N° 38. Págs. 53-56.
Arias, L (2009) Una mirada al fenómeno de la violencia escolar en Costa Rica. Revista Educare Vol. XIII, N° 1, [41-51], ISSN: 1409-42-58, Junio 2009
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial Nº5.453 extraordinario Marzo 24 año 2000.
Delors, J. (1996). La Educación Encierra un Tesoro. París: UNESCO. Fondo de Naciones Unidas para la Infancia, UNICEF (2005). Informe sobre la labor realizada en los periodos de sesiones primero, segundo y anula de 2007.suplemento N° 14. Disponible en http://www.unicef.org/about/execboard/files/07-7Rev.1_Spanish.pdf.
Gómez, A., Zurita, U., López, S., Sánchez, P y Rodríguez, J (2011). Perspectivas Teórico metodológicas de la violencia escolar y estrategias de intervención para erradicarla. México: Editorial Apertura.
Hernández, I., Martínez, C. & Torres, A. (2006). Percepción de violencia escolar por parte de las personas responsables de la dirección de los centros de enseñanza de Alicante: un estudio cualitativo. Revista Española de Salud Pública. Vol. 80, N° 4, págs.. 387-394.
Ianni, N (2005). Convivencia Escolar. Buenos Aires: Editorial AIQUE
Jares, X. (2006). Educación y conflicto. Guía de educación para la convivencia. Madrid: Editorial Popular.
Ley Orgánica de Educación (2009). Gaceta Oficial Nº 5929 Extraordinario, de fecha de 15 de agosto de 2009. Caracas-Venezuela.
Ley Orgánica para la Protección de Niños, Niñas y Adolescentes (2007). En Gaceta Oficial N°. 5859. Extraordinario.
Machado, J. y Guerra, J. (2009). Investigación sobre violencia en las escuelas. Fundación Centro Gumilla. Caracas.
Malgesini, G. y Giménez, C. (2000), Guía de conceptos sobre migraciones, racismo e interculturalidad. Madrid: Editorial Catarata
Manarez (2012) Cultura de paz y violencia escolar en escuelas primarias. Tesis Doctoral. URBE. Maracaibo.
Orteaga, R. (2007). La Convivencia: Un regalo de la cultura a la escuela. Revista de Educación de Castilla la Mancha, 4, págs. 50-54.
Redorta, J. (2007). Entender el conflicto. Barcelona, España: Editorial Paidós.
Ruíz, D. y García M. (2010). Representaciones, gestos y rituales vinculados con la noción de ciudadanía y su impacto en la violencia escolar. En Discursos de ciudadanía y violencia escolar. Venezuela: Producciones Editoriales, C.A.
Zurita, Ú. (2009). “La prevención de la violencia en las escuelas de nivel básico en México”, en Revista Legislativa de Estudios Sociales y de Opinión Pública. México, LXI Legislatura Cámara de Diputados-Centro de Estudios y de Opinión Pública, vol. 2, núm. 4, pp. 43-72.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Yuraima Matos de Rojas, María Gabriela Mejía
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.