Bullying in adulthood and implications in the criminal action of the Venezuelan citizen power
DOI:
https://doi.org/10.70219/mby-232025-375Keywords:
bullying, adulthood, criminal actionAbstract
The present essay is an analysis of bullying or harassment (associated terms) in adulthood and implications in the criminal action of the Venezuelan citizen power, categorized as a sociopathology that affects not only Venezuela, but the countries of the world, according to UNICEF ( 2013). Its occurrence began in schools among children and adolescents, highlighting the aforementioned organization, as well as ITAE Psychology (2018), which persists with changes according to age, where its possibilities increase, with bullying occurring at the same time in adults. Methodologically, this study was carried out through documentary-bibliographic research, developing conceptualizations from the perspectives of authors and institutions dedicated to bullying in order to concretize a definition that integrates into its construction what is interpreted about what is bullying?; the historical review locates its progress in time; bullying between adults, contextualizing the central theme of the essay; the foundation in multidisciplinary approaches of psychosocial theories supporting the origin and existence of bullying in human behavior; The key figures who contribute to the phenomenon describe its manifestation, prevention and approach, validating the presence of bullying without distinction of age and exclusive environment in society; finally, the incipient and specific implications of judicialization in the Venezuelan criminal context.
Downloads
References
Aldeas Infantiles Sos. (2022). ¿Por qué Bullying? Dan Olweus, el Psicólogo que Estudio el Acoso Escolar. https://www.aldeasinfantiles.es/blog/psicologo-estudia-acoso-escolar
Almada, S. (2023). Violencia Escolar: las Secuelas Psicológicas del Acoso en la Vida Adulta de Victimas y Agresores. https://www.infobae.com/salud/2023/11/02/violencia-escolar-las-secuelas-psicologicas-del-acoso-en-la-vida-adulta-de-victimas-y-agresores/
Cerezo, F. (1999). Sobre Violencia Escolar. Pirámide.
Cobo, P. y Tello, R. (2009). Bullying. El Aspecto Cotidiano en las escuelas. Limusa.
Coelho, F. (2015.). Origen de la palabra bullying. https://www.diccionariodedudas.com/origen-de-la-palabra-bullying/
Etecé. (2020). Bullying. Concepto. https://concepto.de/bullying/
Giangiacomo, M. (2010). Cuando la Escuela se Vuelve un Infierno. Acoso Escolar: Bullying. Ed. Mexicanos Unidos, S.A.
González. E. (2022). La judicialización, la respuesta del Estado contra el acoso escolar. Línea de Tiempo. https://ecodap.org/la-judicializacion-la-respuesta-del-estado-contra-el-acoso-escolar-lineadetiempo/
ITAE Psicología. (2018). Efectos del Acoso Escolar (Bullying) en la Edad Adulta. https://itaepsicologia.com/efectos-del-acoso-escolar-bullying-en-la-vida-adulta/
Leal, N. (2017). El “bullying” adulto, ¿existe?. https://www.harpersbazaar.com/es/cultura/viajes-planes/a335655/bullying-psicologia-sociedad-adultos/
MAPFRE. (2022). Bullying en adultos: qué es, como detectarlo y actuar. https://planesdefuturo.mapfre.es/economia-domestica/empleo/bullying-adulto-definicion-sintomas-y-tips/#:~:text=adulto%20o%20mobbing.-,Acoso%20laboral%20o%20bullying%20entre%20adultos%3A%20definici%C3%B3n,consecuencias%20y%20formas%20de%20afrontarse.
Meza, Y., Miranda, A., Tejera, C., Tejera, N. y Toloza, C. (2015). Síndrome de Bullying en Estudiante del Liceo José Luis Ramos. Maracay, Estado Aragua. Venezuela. Comunidad y Salud, 13(2), 43-53. http://ve.scielo.org/pdf/cs/v13n2/art06.pdf
Monité. (2017). Bullying. https://monite.org/bullying/
Ortega, R. y Mora, J. (2000). Violencia Escolar: Mito o Realidad. Ed. Mergablum.
Preston, N. (2017). Las 5 Principales Maneras en las que los Adultos Hacen Bullying. https://www.psychologytoday.com/ar/blog/las-5-principales-maneras-en-las-que-los-adultos-hacen-bullying
Randall, P. (2011). Bullying entre Adultos. Agresores y Victimas. Ed. Desclée de Brouwer.
Rodney, Y. y García, M. (2014). Estudio Histórico de la Violencia Escolar. Varona, 59, 41-49 https://www.redalyc.org/pdf/3606/360636905008.pdf
Rojas, I. (2024). Adolescentes Entregan a Autoridades del Ministerio para la Educación Documento con 10 Prioridades Para Prevenir el Acoso Escolar. https://cecodap.org/adolescentes-entregan-a-autoridades-del-ministerio-para-la-educacion-documento-con-10-prioridades-para-prevenir-el-acoso-escolar/
Samaniego, I. (2013). Antecedentes de la Violencia Escolar. https://www.prensa.com/impresa/opinion/Antecedentes-violencia-escolar-Ivan-Samaniego_0_3616888345.html
SEP. (2024). ¿Qué es el Psicoanálisis? https://www.sep-psicoanalisi.org/psicoanalisis/
SWISSINFO.CH. (2022). ¿Sancionar o Prevenir? La Judicialización del Bullying en Venezuela. https://www.swissinfo.ch/spa/sancionar-o-prevenir-la-judicializaci%C3%B3n-del-bullying-en-venezuela/47779526
Ubieto. J. (2016). Bullying: Una Falsa Salida Para los Adolescentes. NED ediciones.
UNICEF (2013). Bullying o acoso. UNICEF. https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/entrega3_bullying.pdf