The Community service: From university practice
DOI:
https://doi.org/10.70219/mby-202023-91Keywords:
community service, practices, participantsAbstract
The purpose of this research is aimed at interpreting the practices developed by the National Experimental University "Simón Rodríguez" (UNESR), Núcleo Valera, to comply with the provision of the Higher Education Student Community Service. The study falls within the qualitative paradigm and as the ethnographic method used, the qualitative information collection techniques used were: non-participant observation, informal conversations, audio and video recordings. The systematization and analysis of the information allowed us to interpret two (02) categories of practices carried out by the participants and facilitators involved in carrying out the community service, namely: Academic and community practices, each one with its respective sub-categories of analysis, which It allowed unveiling a practice marked by a lack of commitment, individualism and assistance. This leads us to reflect on the paths of institutional transformation to follow to implement the improvement of the practices carried out.
Downloads
References
Centro Gumilla (2009). Caja de Herramientas para organizaciones comunitarias. Venezuela.
De Robertis, Cristina (1994) La Intervención colectiva en trabajo social. La acción con grupos y comunidades. Argentina: Lumen.
Fermoso, P. (1994). Pedagogía social. Fundamentación científica. Barcelona: Herder.
Goetz, J. P. y LeCompte (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Madrid: Morata.
Mao Tze Tung (1937). Sobre la Práctica. Tomo I, Pekín/ Ediciones Lenguas Extranjeras.
Mayor, D. (2016). El Aprendizaje-Servicio como práctica educativa que promueve relaciones colaborativas entre la escuela y la comunidad. Tesis Doctoral. España: Universidad de Almería.
República Bolivariana de Venezuela. Constitución Nacional, Caracas, Gaceta Oficial N° 36.860. 30 de diciembre, 1999.
República Bolivariana de Venezuela. Ley de Servicio Comunitario del Estudiante de Educación Superior, Caracas, Gaceta Oficial N° 38.272. 14 de septiembre, 2005.
República Bolivariana de Venezuela. Ley Orgánica de Educación, Caracas, Gaceta Oficial N° 5929. 13 de Agosto, 2009.
Rodríguez G; Gil, J. y García, E. (1996) Metodología de la Investigación Cualitativa. Málaga: Aljibe.
Tapia, M. (2002). Universidad y Comunidad. Ondas de la Escuela para graduandos Alberto Soriano. Faculta de Agronomía, Universidad de Buenos Aires, año 14 N° 27, Junio 2002. Documento en línea, disponible en: http://www.agro.uba.arg Día de consulta [02-02-2010]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Maira Alicia Briceño Mendoza
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.