Micro e-learning and ubiquitous u-learning. Strategies for companies in post pandemic
DOI:
https://doi.org/10.70219/mby-192023-82Keywords:
Micro learning, e-learning, u-learning, mentoring, Covid-19.Abstract
In the globalized world of this century, it is perceived that societies are increasingly demanding, to strengthen the knowledge of their members along with the advances in
Information and Communication Technology (ICT), forces them to face new challenges
and challenges in terms of their knowledge, every time that allows them to achieve their
progress and development; in this sense; The objective of this research is to describe elearning and ubiquitous u-learning micro-learning, strategies for companies in the postpandemic period; It was carried out through a qualitative methodological investigation
with a recent bibliographic documentary design, highlighting its great relevance at a
national and international level, as it is a topical issue that companies should consider in
the coming years, given the advances ICT; Among its conclusions, the following stand
out: company managers should plan digital learning as a strategy; adopt micro-learning
e-learning and u-learning, which benefits employees and customers; It is essential to
use mentoring as a learning methodology based on conversation and the transfer of
experiences.
Downloads
References
Acuña, M (2017). ¿El Aprendizaje Ubicuo sustituirá a la Educación Formal https://www.evirtualplus.com/aprendizaje-ubicuo/
Allueva Pinilla, A. I, y Alejandre Marco, J. L. (2018). Casos de éxito en aprendizaje ubicuo y social mediado con tecnologías. https://books.google.com.mx/books?id=FvWGDwAAQBAJ&printsec=frontcover&dq=aprendizaje+ubicuo&hl=es419&sa=X&redir_esc=y#v=onepage&q=aprendizaje%20ubicuo&f=false
Buzón García, O y Romero García, C. (2021). Metodologías activas con TIC en la educación del siglo XXI. https://books.google.com.mx/books?id=iIVjEAAAQBAJ&dq=microaprendizaje+o+microlearning&source=gbs_navlinks_s
De Miguel Corrales, M. L. D. (2019). Mentoring: un modelo de aprendizaje para la excelencia personal y organizacional. Ediciones Pirámide. Hernández-Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Primera edición. McGrawHill Interamericana editores, S.A. de C. V. México.
Hervás Gómez, C.; López-Meneses, E.; Vázquez Cano, E.; Fernández Batanero, J. M. (2019) Innovación e investigación sobre el aprendizaje ubicuo y móvil en la Educación Superior. https://books.google.com.mx/books?id=_BmeDwAAQBAJ&dq=aprendizaje+ubicuo&source=gbs_navlinks_s
Katambur Deepa (07 septiembre 2020). ¿Cómo cambiará la formación empresarial en el mundo post pandémico? https://blog.commlabindia.com/elearningdesign/corporate-training-post-covid19-pandemic
Katambur Deepa (27 de abril de 2020). Fortalecimiento de una fuerza laboral remota 'accidental' durante los tiempos de COVID-19. https://blog.commlabindia.com/elearning-design/covid-19-remote-workforcestrengthen-tips
Landaverde Trejo, J. (2019). Ciudadanía Digital. Identidades, procesos educativos y
formas alternativas del ser digital. https://books.google.com.mx/books?id=S3XNDwAAQBAJ&dq=microaprendizaje+o+microlearning&source=gbs_navlinks_s
Lindner, M. (2006). Use These Tools, Your Mind Will Follow. Learning in Immersive Micromedia & Microknowledge Environments. Research Paper for ALT-C 2006: The Next Generation (Edinburgh, Scotland, September 4 – 6, 2006)
López Pérez, R (2022). Creatividad con todas sus letras. https://books.google.com.mx/books?id=9NOAEAAAQBAJ&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Marfil-Carmona, R.; Osuna-Acedo, S.; González-Aldea, P. (2018). Innovación y esfuerzo investigador en la educación mediática contemporánea. https://books.google.com.mx/books?id=J35xDwAAQBAJ&pg=PA36&dq=caracter%C3%ADsticas+del+microaprendizaje&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwiz9eHe5_D8AhV5mmoFHa-_CJIQ6AF6BAgDEAI#v=onepage&q=caracter%C3%ADsticas%20del%20microaprendizaje&f=false
REDINE (Ed). (2019) Estrategias y metodologías didácticas: perspectivas actuales. https://books.google.com.mx/books?id=Fm3LDwAAQBAJ&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Sánchez, S. y Zorzoli, N (2022) Gestionar desde las diversidades en aulas, instituciones y territorios: Trayectorias inclusivas en escenarios entramados. https://books.google.com.mx/books?id=AKJwEAAAQBAJ&dq=aprendizaje+ubicuo&source=gbs_navlinks_s
Simón Márquez, M., Gázques Linares, J.J., Barragán Martín, A.B. y Martos Martínez, A (2022) Innovación Docente e Investigación en Ciencias, Ingeniería y Arquitectura: Experiencias de cambio en la Metodología Docente. https://books.google.com.mx/books?id=NJanEAAAQBAJ&printsec=frontcover&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Fidel Moreno
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.