Focus science , technology and society ( cts ) to promote the integration of areas
Keywords:
evaluation, integration areas, Focus Science, Technology and SocietyAbstract
The present study was generally aimed at evaluating the applicability of science, technology and society (STS) to promote the integration of areas in the "Argenis Graterol" Educational Unit of the Municipality Torres, Samuel Trinity Parish, Lara approach. It is part of the methodological perspective of evaluation research, with a non-experimental design of transactional field. The study subjects was made up thirty-two (32) teachers who answered a 26-item questionnaire validated by the judgment of three experts, the reliability was performed using the Kuder Richardson coefficient yield a result of 0.69, highly reliable to be applied. Data were processed by descriptive statistics using frequencies and percentages of indicators whose results were presented in tables and graphs. The results demonstrate that the development of CTS focus on "Argenis Graterol" Educational Unit is being implemented in most aspects (teacher training, planning, methodological strategies and learning resources) positively, but there is weakness were evaluated in the non- integration of areas, so the need to articulate this approach in the different curricular aspects concludes
References
Acevedo, J.A. (1996a). Cambiando la práctica docente en la enseñanza de las ciencias a través de CTS. Borrador, 13, 26-30. [Versión electrónica] en Sala de Lecturas CTS+I de la OEI.
Acevedo, J.A. (2001b). Una breve revisión de las creencias CTS de los estudiantes. [Versión electrónica] en Sala de Lecturas CTS+I de la OEI.
Acevedo y Acevedo (2002). Creencias sobre la naturaleza de la ciencia. Un estudio con titulados universitarios en formación inicial para ser profesores de Educación Secundaria. Revista Iberoamericana de Educación, edición electrónica De los Lectores.
Acevedo, J.A. y A. Vázquez (2003). "Las relaciones entre ciencia y tecnología en la enseñanza de las ciencias". Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias. Segundo volumen. Editorial del monográfico.
Aikenhead, G.S.(1988), "An Analysis of four ways of asessing student beliefs about STS topics" Journal of Research in Science Teaching, n° 25(8), p.607-629.
Camaño, A. (1995), "La educación CTS: una necesidad en el diseño del nuevo
currículum de Ciencias" Alambique n° 3, p.4-6.
Diseño Curricular del Sistema Educativo Bolivariano (2007): MPPE. Caracas- Venezuela: CENAMEC.
Furió, C. y Vílches, A., (1997). La Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias de la Naturaleza en la Educación Secundaria. (Horsori: Barcelona).
Hernández R; Fernández C; y Baptista P. (2006). “Metodología de la
Investigación”. Cuarta Edición. Editorial McGraw-Hill Interamericana. México.
Hofstein, A. (1988), "Discussions over STS at the Fourth IOSTE Symposium". IntemationalJournal of ScienceEducation, n° 10(4), p.357-366
Marques, R. (2003) EL DEBATE: La importancia de la educación CTS.
Universidad de Aveiro - Departamento de Educação, Portugal.
Molina E. (2007) “Enfoque Ciencia, Tecnología y Sociedad (CTS), una Oportunidad para la Enseñanza de las Ciencias en Venezuela”. [Documento en línea].
Olivera, C. (1987): La Planificación: Conceptualización, Teoría y Desarrollo Histórico.[documento en línea]. Disponible: http://tgrajales.net/planeauniuno.pdf [Consulta: 2014. Febrero 3]
Organización de los Estados Iberoamericanos para la Educación, La Ciencia y la Cultura OEI. (2013): [Página web en línea]
Páez, T. (2013): Observatorio PyME II: Estudio de la Pequeña y Mediana Empresa en Venezuela: Estado Lara. [Revista en línea]
Penick, J.yYacer, R. (1992), "Trends in Science Education: some observations of exemplary programmes in The United States". European Journal of Science Education, nº 8(1), p. 1-8.
Quintero, C. (2010):Enfoque Ciencia tecnología y sociedad (CTS): Perspectivas Educativas para Colombia. Zona Próxima: Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del norte. Edición n°12.
Rivarosa, A. (2006). “Alfabetización científica y construcción de ciudadanía: retos y dilemas para la enseñanza de las ciencias”.
Stufflebeam, D.(1987)Evaluación Sistémica: Guía teórica y práctica. -Ed. PidosIberica, S.A.
Unesco. (2006). Informe de seguimiento de la educación para todos en el mundo. Paris: (UNESCO)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Sustentabilidad al dia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.