Strengthening the moral values ​​of respect and tolerance in secondary education students

Authors

  • Johel Furguerle Rangel
  • Zoraida Daboín de B
  • Blanca Villegas F

Keywords:

moral values, tolerance, respect, social project

Abstract

The aim of this study is to develop a for strengthening moral values aimed at students Bolivarian High School " Antonio Fonseca Betancourt " of Eneal parish José María Blanco Crespo Municipality, Lara. The theoretical basis of the research is based on sources and legal documents such as the Constitution of the Bolivarian Republic of Venezuela (1999), Education Act (2009), the Bolivarian National Curriculum (2007), Romero (2007), Naranjo (2011), Aguiló (2008), Piaget (1960). The nature of the study is based on a social type research project, supported by the methodology described by Pérez Serrano (2005), which consists of four phases: diagnostic, design, planning, implementation and evaluation. After three actions were designed, which were implemented to achieve the objectives of the action plan, in this way integrate social actors in strengthening moral values of respect and tolerance in students of that campus. The results suggest that promote value-based education changes in the formation of the student, which promotes live in society, promoting values, in pursuit of a healthy coexistence. In view of the above, students are able to strengthen the moral values of respect and tolerance through the practice of social skills.

 

References

Aguiló (2008) Una cultura de tolerancia. Documento en línea. Disponible: http://www.leonismoargentino.com.ar/INST302.htm

Bolívar (2011) Aportes didácticos para la promoción de los valores en las aulas escolares Una reflexión teórica. Facultad de Educación- Universidad de Antioquia. Medellín.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta oficial Nº5453 Extraordinario. Eduven. Caracas, Venezuela.

Figueredo, C (2010) Estrategias creativas para el fortalecimiento de los valores morales de amor y paz en los estudiantes de Educación Media. Trabajo de grado no publicado Universidad Valle del Momboy. Valera, Trujillo.

Goleman, D. (2004). Inteligencia Emocional. Barcelona: Kairós.

León, C (2008) Estrategias para fortalecer los valores de respeto y honestidada través del proyecto de aprendizaje. Trabajo de grado no publicado Universidad Valle del Momboy. Valera, Trujillo.

Ley Orgánica de Educación (2009). Gaceta Oficial Nº 5.929. Extraordinario del 15 de agosto de 2009. Editorial La Piedra.

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2007). Currículo Nacional Bolivariano. Programa de Estudio en Educación Media. Caracas Ministerio de Educación.

Moleiro, U (2000) Los temas transversales en el trabajo de aula. Editorial Mundo Creativo. San José, Costa Rica.

Naranjo (2011) El respeto como valor: documento en línea. Disponible: www.repetoerlaynesmoran.blogspot.com/2011/04/el-respeto-como-valor- autor-erlaynes.html.

Milán, J. (2003). Percepción y Pensamiento. Pamplona. España: EUNSA.

Ortega, J. (2008) Ética Universal, Cultura de paz y educación ciudadana. Granada: Grupo Editorial Universitario. Granada.

Pérez, G (2005) Elaboración de proyectos sociales. Casos prácticos. Narcea SA Ediciones. Madrid, España.

Piaget, Jean. (1960). La nueva educación moral. Editorial Losada S.A., Buenos Aires.

Romero, O. (2007). Motivación para la educación moral. Mérida. Venezuela: Editorial Rogya C.A.

Valero, U. (2006). El lenguaje para el cambio. Barcelona: Editorial Herder.

Published

2014-06-30

How to Cite

Furguerle Rangel , J., Daboín de B , Z., & Villegas F , B. (2014). Strengthening the moral values ​​of respect and tolerance in secondary education students. Sustentabilidad Al Dia, (4). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/sustentabilidad/article/view/137

Issue

Section

Artículos