Evaluation of the strategies and technics used by teachers to modify disruptive behaveviors.

Authors

  • Jesús Simancas Universidad Valle del Momboy
  • Neida Rojas

Keywords:

evaluation, techniques, strategies, disruptive behavior

Abstract

This research paper had as a primordial objective to value e the strategies and techniques used by teachers in order to modify disruptive behaviors in students of fifth year high school course in “U. E. Manuel Torrealba Ramos”, placed in Curarigua, Torres Council in Lara State. The current studio is framed in a descriptive-evaluative investigation with field design. The model CIPP defined by Stufflebeam (1995) was used do the evaluation, taking into account only the process phase. Population was formed by 11 teachers, a universal sample because it is a finite one, able to be studied all in easy way. Direct observation and inquiry were the used techniques in collecting data to evaluate strategies and techniques utilized in modifying students’ disruptive behaviors. Analysis result was also descriptive and evaluative; they give the necessary information to put into practice strategies and techniques which solve the problem. In conclusion, the searcher can say there is a necessity of a training and refresher program to improve the application of students’ harmful behavior’s control to have a normal class development. It is recommended to refresh teacher in this kind of strategies to permit class’s process flow normally.

References

Arias, Fidias G. (2006). Proyecto de Investigación: Introducción a la metodología científica. (5ª ed.) Caracas: Episteme.

Definición Técnica Diccionario Disponible en linea: Disponible en: http://www.alegsa.com.ar/Dic/tecnica.php[Consulta, Agosto 8, 2013]

Díaz Aguado, M. J.; Martínez Arias, (2002). Génesis y desarrollo de los comportamientos de los jóvenes con problemas de conducta en centros de menores. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales

Diccionario de la Lengua Española (2010) - Vigésima segunda edición (en línea) disponible en: http://lema.rae.es/drae/?val=conducta [consulta 2013, Julio 10]

Fidias G, Arias. "El Proyecto de Investigación, introducción a la metodología científica". edt: Episteme,c.a. 5ta edición. Caracas, Venezuela. 2006.

Giusti, E. (2005). Conducta Disruptiva, TDA/H y Manejo Parental. Recuperado el 18 de septiembre de 2013, de http://www.depsicoterapias.com/articulo. asp?Id Articulo=13

Meneses, G. (2.004) NTIC, interacción y aprendizaje en la Universidad. Trabajo de investigación para obtener el DEA. Tarragona: Universitat Rovira I Virgilia.

Olivares, J. y Méndez, F.X. (2001). Técnicas de modificación de conducta. Madrid: Biblioteca Nueva.

Otero-López, J. M. (2001). Consumo de drogas y comportamientos delictivos en la adolescencia. En C. Saldaña (Dir.), Detección y prevención en el aula de los problemas del adolescente (pp.179-212). Madrid: Pirámide

Palella,Martins. 2006."Metodología de la Investigación Cuantitativa" edt.

FEDUPEL. Caracas,

Sanguineti N. (2008). Estrategias. [Documento en Línea]. http://www. estra tegia.com/ unarticulo php?id=A24918503. [Consulta: 2013,Julio 11].

Sierra Bravo, R. (1991 b.). Técnicas de investigación social (7 ed.). Madrid: Paraninfo.

Stufflebeam, D. L & Shinkfield, A.J. (1989), Evaluación Sistemática: Guía Teórica y Práctica. Barcelona: Paidós.

Stufflebeam, Daniel "Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica".

Barcelona, Edit Paidós, 1987 (1era edición). 381 pp.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador, (2006). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. (4ª ed.). Caracas: Autor.

Published

2014-06-30

How to Cite

Simancas , J., & Rojas, N. (2014). Evaluation of the strategies and technics used by teachers to modify disruptive behaveviors. Sustentabilidad Al Dia, (4). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/sustentabilidad/article/view/128

Issue

Section

Artículos