Tutoring as academic support for intercultural students: experiences at Universidad Autónoma Indígena de México

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70219/mby-242025-406

Keywords:

academic tutoring, intercultural tutoring, higher education, cultural diversity, UAIM, student support

Abstract

This article analyzes academic tutoring as an intercultural support strategy for students at the Universidad Autónoma Indígena de México (UAIM), focusing on its role in facilitating integration, retention, and academic success in contexts of cultural, linguistic, and socioeconomic diversity. The study was conducted using a documentary approach, reviewing specialized literature and institutional sources related to the implementation of the Institutional Tutoring Program (PIT) and tutoring experiences at UAIM. The findings indicate that both faculty tutoring and peer tutoring are complementary strategies that address academic, socio-emotional, and cultural needs of students, particularly those from rural areas or who attended non-traditional high school modalities such as telebachilleratos. Intercultural tutoring supports adaptation to the university environment, use of educational technologies, strengthening of cultural identity, and recognition of ancestral knowledge, reducing the risk of dropout and promoting meaningful learning. It is concluded that intercultural tutoring at UAIM represents an integral pedagogical model, replicable in other institutions, combining academic support, socio-emotional development, and recognition of cultural diversity, becoming a key tool for inclusion, equity, and student success in intercultural higher education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANUIES. (2000). Programa de tutorías en educación superior: Lineamientos y orientaciones. Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior.

Arias, G. (2012). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. Editorial Episteme.

Bardin, L. (2002). Análisis de contenido. Akal.

Colvin, J & Ashman, M. (2010). Roles, risks, and benefits of peer mentoring relationships in higher education. Mentoring & Tutoring: Partnership in Learning, 18(2), 121-134. https://doi.org/10.1080/13611261003678879

Crisp, G., & Cruz, I. (2009). Mentoring college students: A critical review of the literature between 1990 and 2007. Research in Higher Education, 50(6), 525-545. https://doi.org/10.1007/s11162-009-9130-2

Fornet, A., Saldaña, J., & Salas, M. (2021). Educación intercultural y contextos de diversidad: Retos y perspectivas. Fondo de Cultura Económica.

Giménez, G. (2006). El debate contemporáneo en torno al concepto de etnicidad.. En Valladares Laura, Mayra Pérez y Margarita Zarate (Coordinadoras) Estados plurales: los retos de la diversidad y la diferencia.pág. 35,50. UAM.

Guzmán, M., & Hernández, P. (2020). Tutoría académica y desarrollo integral del estudiante universitario. Revista de Educación Superior, 49(3), 45-62.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.

López, J. (2019). Educación intercultural y acompañamiento académico en universidades indígenas de México. Editorial Académica.

Ministerio de Educación de Perú (2007). Tutoría y orientación educativa en la educación básica alternativa. Editora Diskcopy S.A.C.

PIT (Programa Institucional de Tutorías). (2019). Programa Institucional de Tutorías UAIM. Universidad Autónoma Indígena de México.

PIT (Programa Institucional de Tutorías). (2025). Manual de tutorías interculturales UAIM. Universidad Autónoma Indígena de México.

Programa Institucional de Tutorías (2019). Programa Institucional de tutorías. Universidad Autónoma Intercultural de Sinaloa. México.

Ramírez, A., & Salazar, E. (2021). La tutoría como estrategia de inclusión educativa en contextos interculturales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(2), 123-140.

Romero, F., López, G., López, F., Valdez L.B., Chávez R. (2014). La necesidad de la emergencia en las ausencias de la práctica educativa. Revista Ra Ximhai. Vol. 10 Núm. 5. https://www.redalyc.org/pdf/461/46132134028.pdf

Tinto, V. (2012). Completing College: Rethinking Institutional Action. University of Chicago Press.

UAIM (2025). Plataforma institucional: Programa Institucional de Tutorías. Universidad Autónoma Indígena de México. Recuperado de https://www.uaim.edu.mx

Universidad Nacional Autónoma de México (2006). Manual de gestión de la tutoría. Universidad Nacional Autónoma de México. México.

Published

2025-08-28

How to Cite

López Félix, G., Romero Acosta, D. I., & Romero Leyva, F. A. (2025). Tutoring as academic support for intercultural students: experiences at Universidad Autónoma Indígena de México. Momboy, (24), 373–383. https://doi.org/10.70219/mby-242025-406

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.