Teaching law from a perspective of legal pluralism to solve legal problems in intercultural contexts
DOI:
https://doi.org/10.70219/mby-242025-402Keywords:
Indigenous peoples, legal plurality, dialogic discussions, related researchAbstract
Given the presence of diverse arbitrary acts in society, it is essential to train legal professionals with broad knowledge, capable of identifying and analyzing emerging socio-legal problems and proposing alternative solutions to interpersonal and/or collective disputes. In this regard, the Universidad Veracruzana Intercultural, Totonacapan Regional Campus, through the Bachelor of Laws with a Legal Pluralism Approach (LDEPLUJ), promotes the training of legal professionals, focusing on teaching and learning in the legal field. This article aims to describe key aspects of legal education from a perspective of legal pluralism for the resolution of legal problems in intercultural contexts, highlighting some of the teaching strategies implemented through the analysis of regulations issued by the State, Indigenous peoples and communities, and related research. To this end, an empirical approach was used, focusing on the Educational Program (EP) of the LDEPLUJ (University of Veracruz-VuJ), UV-Intercultural, Totonacapan Campus, Poza Rica-Tuxpan Region, located in the Municipality of Espinal, Veracruz, Mexico. Some strategies employed are described, and Tertulias (Final Discussions) are proposed as a didactic strategy for teaching this PE, with the aim of promoting dialogue and active participation of students in the classroom, thus strengthening their knowledge of legal pluralism for the resolution of internal conflicts.
Downloads
References
Arribas, A. (2021). Interculturalidad, crianza de la diversidad epistémica y diálogo de saberes. Apuntes sobre el pluriverso. PRATEC-Proyecto andino de Tecnologías Campesinas.
Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, [CPEUM], última reforma publicada DOF 02-12-2024. https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf.
Constitución Política del Estado Libre y Soberano de Veracruz de Ignacio de la Llave, [CPEVL], (1917), Última Actualización 13 de enero de 2025. https://www.legisver.gob.mx/leyes/LeyesPDF/CONSTITUCI%C3%93N13012025.pdf
Convenio 169 sobre los Pueblos Indígenas y Tribales, en Países Independientes, [OIT], (1989). https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/30118/Convenio169.pdf
Cruz, E. (2008) Principios generales del derecho Indígena, en Huber, Rodolf et al. (coords.). Hacia sistemas jurídicos plurales. Reflexiones y experiencias de coordinación entre el derecho Estatal y el Derecho indígena. Fundación Konrad Adenauer.
Cruz, J. (2022). Acceso a la justicia con base a los derechos indígenas en un marco de interlegalidad y tensiones entre sistemas normativos en el municipio de Filomeno Mata, Veracruz. Documento Recepcional para acreditar la Experiencia Recepcional y obtener el Título de la Licenciada en Derecho con Enfoque de Pluralismo Jurídico, de la Universidad Veracruzana Intercultural, Universidad Veracruzana, Región Poza Rica-Tuxpan.
Declaración de las Naciones Unidas sobre los Derechos de los Pueblos Indígenas, [DNUDPI], (2007). https://www.un.org/esa/socdev/unpfii/documents/DRIPS_es.pdf
Flecha, R. (1997). Compartiendo palabras: el aprendizaje de las personas adultas a través del diálogo. https://drive.google.com/file/d/1sF1SkET4DCxpfR2EIak6O63CqjAVn50Y/view.
Flecha, R., Guo, M., Khalfaoui, A., López de Aguileta, A., Puigvert, L., Rodrigues de Mello, R., Rodríguez, A., & Valls, R. (2024). Guía de Comunidades de Aprendizaje. Hipatia Press. https://hipatiapress.com/index/2024/08/02/guia-conunidades-de-aprendizaje/.
González, J. A. (2010). El Estado, los indígenas y el derecho. Instituto de Investigaciones Jurídicas, Universidad Nacional Autónoma de México.
Hernández, M. M. del P. (2016). La enseñanza del derecho en México. En Estudios en homenaje a Marcia Muñoz de Alba Medrano. La enseñanza del derecho. (Coord. Cifuentes, S. A.) México. UNAM, Instituto de Investigaciones Jurídicas. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/5/2406/14.pdf.
Instituto Nacional de Lenguas Indígenas. Catálogo de las Lenguas Indígenas Nacionales: Variantes Lingüísticas de México con sus autodenominaciones y referencias geoestadísticas. (2008). https://www.ordenjuridico.gob.mx/Federal/PE/APF/OD/SEP/Catalogos/14012008(1).pdf.
Jiménez, A., y Robles, F. J. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista EDUCATENOCIENCIA. Volumen 9, No. 10, Pp. 106-113. https://tecnocientifica.com.mx/volumenes/V9N10A7.pdf.
Ley de Derechos y Culturas Indígenas para el Estado de Veracruz de Ignacio de la Llave, [LDCI], (2010), https://www.legisver.gob.mx/leyes/LeyesPDF/CULTINDIGENA.pdf.
Ley Federal de Protección del Patrimonio Cultural de los Pueblos y comunidades Indígenas y Afromexicanas [LFPPCPCIA], (2022). https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/LFPPCPCIA.pdf.
López, O. M. a. (2016). Otro punto de vista sobre la Enseñanza-Aprendizaje del Derecho en México. En Estudios en homenaje a Marcia Muñoz de Alba Medrano. La enseñanza del derecho. (Coord. Cifuentes, S. A.) México. UNAM, Instituto de Investigaciones Jurídicas. https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/5/2406/16.pdf
Osorio, L. A., Vidanovic, M. A., & Finol, P. M. (2021). Elementos del Proceso De Enseñanza – Aprendizaje y su Interacción en el Ámbito Educativo. Revista Qualitas, 23(23), 001 - 011. https://doi.org/10.55867/qual23.01
Suprema Corte de Justicia de la Nación. (2022). Protocolo para juzgar con perspectiva intercultural: personas, pueblos y comunidades indígenas. https://www.scjn.gob.mx/derechos-humanos/sites/default/files/protocolos/archivos/2022-11/Protocolo%20para%20Juzgar%20con%20Perspectiva%20Intercultural_Ind%C3%ADgenas_Digital_6a%20entrega%20final.pdf.
Universidad Veracruzana. (2016). Plan de Estudios de la Licenciatura en Derecho con enfoque de Pluralismo Jurídico.