The importance of Anthropology in the Language and Culture study programs at the Universidad Intercultural de Tabasco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70219/mby-242025-401

Keywords:

Anthropology, Culture, Intercultural education, Plans of study, Indigenous tongues

Abstract

This article discusses the relevance that Anthropology has had in the curriculum of the bachelor's degree in Language and Culture offered by Intercultural Universities in Mexico. It presents the case of the Intercultural University of the State of Tabasco, whose main campus is in the Indigenous community of Oxolotán, in the municipality of Tacotalpa, Tabasco, in southeastern Mexico. This was the third Intercultural University created by the Mexican State and is now approaching its twentieth anniversary. The aim of the research is to show how anthropological science has been a key element in the Language and Culture curriculum, and to highlight that this degree has been fundamental in fulfilling the main goals for which Intercultural Universities were established in Mexico, to adress the recent tendency to downplay the importance of anthropological science in current curricula. The methodology used consists of a theoretical review based on the concept of culture developed by indigenist anthropology, which was adapted for the creation of the Language and Culture degree, this is followed by an analysis of the curriculum, identifying recent omissions of the anthropological conception of culture. The conclusion of the work is that, despite the changes and modifications made to the Language and Culture program at the Intercultural University, it is essential to preserve an anthropological understanding of culture. This article is part of the research project: “Indigenist Educational Policies in the Chol Region of Tabasco; from Modern Education to the Intercultural Approach: 1940–2024

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre Beltrán, G. (1992). Obra polémica. Fondo de Cultura Económica-Universidad Veracruzana.

Casillas, L., y Santini, L. (2006). Universidad intercultural, modelo educativo. Coordinación General de Educación Intercultural y Bilingüe-Secretaría de Educación Pública. https://www.unich.edu.mx/wp-content/uploads/2012/04/Modelo2.pdf

Del Val, J. y Zolla, C. (2014) Documentos fundamentales del indigenismo en México. Universidad Nacional Autónoma de México.

Delgado, M. (2025) Boletín 50. Refrenda titular de la SEP compromiso para dignificar el sistema de Universidades Interculturales en el país, en Gobierno de México. https://www.gob.mx/sep/prensa/boletin-50-refrenda-titular-de-la-sep-compromiso-para-dignificar-el-sistema-de-universidades-interculturales-en-el-pais?idiom=es

Dietz, G. (2017). Interculturalidad: Una aproximación antropológica. Perfiles educativos, 39(156), 192-207. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982017000200192&lng=es&tlng=es

Dietz, G., y Mateos Cortés, L. S. (2019). Las universidades interculturales en México, logros y retos de un nuevo subsistema de educación superior. Estudios sobre las Culturas Contemporáneas, XXV (49), 163-190. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=31658531008

Escobar A, Galán F. y Navarro S. (2020) Una aproximación socio histórica a la diversidad en la UIET (2005-2020). Retrospectiva. Experiencia colectiva de la educación intercultural en Tabasco, Universidad Intercultural del Estado de Tabasco.

García, H. (2013). Sustentabilidad e interculturalidad en las instituciones interculturales de Educación superior en Latinoamérica y México. Una experiencia desde la Universidad Veracruzana, en Alatorre, G y Jiménez Y (coords), Construyendo interculturalidad en Veracruz, Universidad Veracruzana.

Guerra, E. (2021). Las universidades interculturales y la Universidad Autónoma Indígena de México. Neoindigenismo, interculturalismo, gobernanza y racismo. Universidad Tecnológica de Hermosillo-Astra Editorial

Giménez, G (2005). La problemática de la cultura en las Ciencias Sociales en la Teoría y el análisis de la Cultura, Comecso-SEP-Universidad de Guadalajara.

Gobierno de México (2025a) Secretaría de Educación Pública https://www.gob.mx/sep

Gobierno de México (2025b) Dirección de Educación Intercultural https://dgesui.ses.sep.gob.mx/estructura/Direcci%C3%B3n-de-Educaci%C3%B3n-Intercultural

González, J. (1997) Contenidos sociológicos y política indigenista en México (1920-1980), en Cuadernos de Trabajo, Instituto de Investigaciones Histórico-Sociales, Universidad Veracruzana. https://biblioteca.clacso.edu.ar/Mexico/iih-s-uv/20170608043118/pdf_472.pdf

Lloyd, M. (2019) (Coord.) Las Universidades Interculturales en México: Historia, desafíos y actualidad, PUEES-IISUE-UNAM.

Mato, D. (2008) Diversidad cultural e interculturalidad en Educación superior. Experiencias en América Latina. IESALC-UNESCO.

Negrín, G. (2020) (Coord.) Retrospectiva. Experiencia colectiva de la Educación Intercultural en Tabasco, Universidad Intercultural del Estado de Tabasco.

Nolasco, M. (2022) La antropología aplicada en México y su destino final el indigenismo, en Warman et al (2022) De eso que llaman antropología mexicana. Fondo de Cultura Económica, p. 64-88.

Ochoa L. (1988) 100 años de investigaciones en antropología e historia prehispánica de Tabasco, Gobierno del Estado de Tabasco, UNAM.

Pérez, P. Chablé, N. y Contreras, U. (2012) Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos en Chol de Tabasco. INALI-UIEP. https://www.inali.gob.mx/bicen/pdf/Chol_de_Tabasco.pdf

Ramírez, R. (2014) Hegemonía, movilización social y proyecto educativo en Tabasco: el caso de la Universidad Popular de la Chontalpa, Cárdenas Tabasco (1995-1998), El Colegio de Michoacán/Universidad de la Ciénega del Estado de Michoacán.

Rojas V. R., Navarro, S. y Escobar A. (2018). La educación superior intercultural en Tabasco. Una historia en construcción. Alteridad, 13(1), 72-82. https://doi.org/10.17163/alt.v13n1.2018.05.

Ruz, M. (2014). Tabasco Serrano, miradas plurales, geografía, arqueología, historia, lingüística y turismo, UNAM-Gobierno del Estado de Tabasco.

Universidad Intercultural del Estado de Tabasco (2025a) Licenciatura en Lengua y Cultura, programa de Estudios, https://uiet.edu.mx/palyc.php

Universidad Intercultural del Estado de Tabasco (2025b) Oferta Educativa Posgrados: https://uiet.edu.mx/mcigespab.php

Published

2025-08-28

How to Cite

Galán López, F. J. (2025). The importance of Anthropology in the Language and Culture study programs at the Universidad Intercultural de Tabasco. Momboy, (24), 294–308. https://doi.org/10.70219/mby-242025-401

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.