Postmodernism: A Warlike Prelude to Complex Thought
DOI:
https://doi.org/10.70219/mby-242025-392Keywords:
Avant-garde, Postmodernism, ComplexityAbstract
This article titled postmodernity: a warrior prelude to complex thought, its central objective is to explore the intersection between avant-garde movements or so-called "European isms" such as Futurism, Dadaism and Surrealism with Postmodernism furthermore, how they influence, being a preamble to the complex thinking proposed by Edgar Morín (Paris-France, 1921). Using critical appreciation, based on the contextualized method of documentary research, it also examines how Postmodernism has challenged the values that served as the backbone of society throughout the millennia, giving way to a metamorphosis in which new paradigms and conceptions of thought are born, of the way of seeing the world, of relating even the human with the divine. By addressing these topics, we find a deeper understanding of the role that postmodernism plays in social reality, shaping and shaping ways of thinking in the turbulent times we live in. On the other hand, it is important to define the complexity of reality, from the multiplicity of concepts to the global assessment, which is why this complexity involves the entire system and requires combining a comprehensive vision with the context. Avant-garde, Postmodernism, and Complexity are three historical realities shaped by human activity, one determining the emergence of the other in the transformation of ideas, concepts, and ways of life, now in times of change.
Downloads
References
Arrom, J. (1977). Esquema generacional de las letras hispanoamericanas. Editorial Carbet
De La Torre, G. (1965). El Dadaísmo y su manifiesto. Editorial Siglo XXI.
Díaz M, Durán N, Yepes M. (2022). De la complejidad y su diversidad de concepciones. RSH Revista Humanismo Soc. 10 (1): e8/1. Disponible en: https://doi.org/10.22209/rhs.v10n1a08
Fortini, F. (1962). El Movimiento Surrealista. Editorial Hispano-Americano de México.
Foucault, M. (2001). Defender la sociedad. Fondo de Cultura Económica
Foucault, M. (2004). Seguridad, Territorio, Población. Fondo de Cultura Económica.
Galeano, E. (2000). Patas arriba (La Escuela del mundo al revés). Editorial Siglo XXI.
Heidegger, M. (1998). El Ser y el Tiempo. Fondo de Cultura Económica.
Jameson, F. (1998). Teoría de la Posmodernidad. Editorial Trotta
Lanz, R. (1996). ¿Fin del Sujeto?. Talleres gráficos Universitarios
Lanz, R. (2008). Temas Posmodernos. Editorial Tropykos.
Lobo, H. Pacheco, A. (2021). Educación y Complejidad. Pimenta Cultura. https://creativecommons.org/
Morín, E. (1994). Introducción al Pensamiento Complejo. Editorial Trillas.
Morín, E. (1999). El hombre y la muerte. Editorial Kairos.
Nietzsche, F. (2000). La Gaya Ciencia. Monte Ávila Editores
Perdomo, C. (1991). Teoría, Crítica y Posmodernidad. Consejo de publicaciones de la Universidad de Los Andes.
Prieto, L. (2006). El Estado Docente. Fundación Biblioteca Ayacucho.
Vargas, J. (2008). Perspectivas de la Postmodernidad Institucional. Revista Negotium Científica Electrónica Ciencias Gerenciales 10 (4) 2008, 5-16. Disponible en: www.revistanegotium.org.ve
Vásquez, A. (2011). La Posmodernidad. Nuevo régimen de verdad, violencia metafísica y fin de los metarrelatos. Revista Nómadas. Critical Jorunal of Social and Juridical Sciences, vol. 29, núm. 1. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18118941015
Vattimo, G. Mardones, J. Fernández del Riesgo, M. Maffesoli, M. Savater, F. Beriain, J. Lanceros, P. Ortiz-Osés, A. (1994). En torno a la Posmodernidad. Editorial Anthropos.