Effects of the wiki as a strategy in the collaborative learning of the participants of the master's degree in open education and distance from the Open National University
Keywords:
wiki, collaborative learning, strategies, open and distance education.Abstract
The Wiki in Distance Education conducts and facilitates interaction between groups, allowing to exchange ideas. The purpose of this research is to analyze the effects of the Wiki as a strategy in the collaborative learning of the participants of the Master in Open and Distance Education. The methodology assumed was a study under the modality of experimental field research, through quasi-experimental research with a sample taken as a control. In this study, the population was made up of the forty (40) participants enrolled in cohort XII of the 2014-2 Lapse of said master's degree. The selected sample was the 14 (Fourteen) participants of the Methodology I course of the 2014-2 Lapse, as this is the selected control group. The information was obtained through the application of a questionnaire composed of 14 items in Likert´s scale. Once the information was processed, the following conclusions were reached: In the curricular units of the Open and Distance Education Master's program of the National Open University, the use of a wiki is often necessary since when applying the instrument after the use of the same participants consider that it allows them a fluid dialogue, the group work helps them to better understand the contents, the climate is harmonious with the whole group but the facilitators must improve their communication with the participants. In addition, the student's T showed that there is no significant difference before and after the application of the wiki.
References
Ayala, C., Martinez, R. Y Yuste, C. (2004). Ceam. Cuestionario De estrategia de aprendizaje y motivación. Manual 1.0. Madrid: eos
Beltran, j. (1996). Procesos, estrategias y técnicas de aprendizaje. Madrid: síntesis.
Cabero, j. (2007). Propuestas de colaboración en educación a distancia y tecnologías para el aprendizaje. Edutec. Revista electrónica de tecnología educativa. Núm. 23.
Calzadilla, M. (2009). Aprendizaje colaborativo y tecnología de la información y comunicación. Universidad pedagógica experimental libertador, Venezuela.
Chandler, A. D. (2003). Strategy and structure. Chapters in the history of the american industrial enterprise. New york: beard books.
Chávez, n. (1998). Introducción a la investigación educativa. Tercera edición. Editorial logos. Caracas. Venezuela.
Davies, w. (2000). Understanding strategy. Strategy and leadership, 28(5), 25- 30.
Hernández. A. (2008), metodología de la investigación. Editorial mcgraw- hill. México
Hernández, r. Fernández, c. Y baptista, p. (2006). Metodología de la investigación. Cuarta edición, mcgraw-hill editores. México.
Hurtado de barrera, j. (2006). Metodología de la investigación. Cuarta edición, quirón ediciones. Caracas. Venezuela
Johnson, d. Y johnson r. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: paidós.
Orozco, a. (2009). Lineamientos basados en la plataforma moodle para el uso de las tic, dirigido a los asesores académicos de la carrera educación integral, universidad nacional abierta, centro local apure, estado apure, universidad nacional abierta (una), Venezuela.
Curtin P. (2007). Definición de la wiki. Documento en línea disponible en: http://www.wikidot.com/learnmore:education
Cuesta P. (2009). Wikis. Documento en línea disponible en: http://www.slideshare.net/pedrocuesta/wikis-70922
Lalueza, J. (2007). El modelo de enseñanza y aprendizaje en la Quinta Dimensión. La casa de Shere Rom. Universidad Autónoma de Barcelona. Disponible en línea en: http://seneca.uab.es/5d/5sUAB/5d3.htm
Orange (2006). Aprendizaje colaborativo. Documento en línea disponible en: http://html.rincondelvago.com/aprendizaje- cooperativo.html
Zamudio R. (2008). Estrategia. Documento en línea disponible en: http://www.gestiopolis.com/recursos/documentos/fulldocs/ger/estrategi a.PDF
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Yajaira Briceño , Alba Hernández

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.