Two perspectives to understand the academic culture of a researcher
Keywords:
Academic Culture, Disciplines, University Institutions, Beliefs, Values and Standards.Abstract
The following article reveals the invisible threads that make up the Academic Culture of a researcher, which fall into two main edges as are the culture that inherits its discipline, plus the culture that supplies the establishment or institution to which taxed his scientific production. This content is part of an ethnographic study based on the theory Garfinkel, reflexivity, which refers to the construction of the world, taking as its starting point the interaction between individuals and the rules established by society, is say, using the language, the individual expose their definition of reality that surrounds it. This study is in full swing, with the purpose of describing the Academic Culture University researcher Trujillo's associated with the production of scientific knowledge. With reference to the theories of Tylor (1871), Clark (1983), Geertz (1989) and Becher (2001), among others. Taking as a result of this theoretical construct, the display of beautiful and delicate tissue that forms the link between disciplines and the institution clothing the researcher, concluding that the disciplines of undergraduate, chosen by vocation and rational calculation, as graduate studies selected by fashion or continuing the undergraduate discipline, contribute significantly to the researcher, beliefs, values and norms that affect scientific output they generate. As occurs with institutions, providing in this case, the organizational approach and classification thereof.
References
Becher, T. (2001).Tribus y Territorios Académicos. La Indagación Intelectual y Las Culturas de Las Disciplinas. Editorial Gedisa. España.
Bonome, (2009). La Racionalidad en la Toma de Decisiones: Análisis la Teoría de la Decisión de Herbert A. Simón. Editorial Netbiblo. S.L. España.
Burgoa, L. (2007). Las Creencias Estudio Filosófico del Conocimiento Credencial. Editorial San Esteban. España.
Clark, B. (1983). El Sistema de Educación Superior. Una visión comparativa de la organización académica. Editorial Nueva Imagen/Universidad Autónoma Metropolitana–Azapotzalco. México.
Durkheim, E. (2006). Sociología y filosofía. Editorial Comares S.L. Granada.
Elexpuru, I. y Medrano, C. (2001). Desarrollo de los valores en las instituciones educativas. Editorial Centro de Investigaciones y Documentación Educativa. España.
Foucault, M. (1993). La Vida de los Hombres Infames. Editorial Altamíra. Argentina Foucault, M. (2002). Vigilar y Castigar. Editorial Siglo XXI. Argentina.
Geertz, C. (2003). La Interpretación de las Culturas. Editorial Gedisa. Duodécima reimpresión. España.
Glassick, E. Taylo, M y Maeroff, G. (2003). La valoración del trabajo académico. Evaluación del profesorado. Editorial Casa abierta al tiempo. México.
Guerrero, M. (2007). Formación de habilidades para la investigación desde el pregrado. Acta Colombiana de Psicología, 10(2), 190-192.
Hax, A. y Ugarte, J. (2014). Hacia la Gran Universidad Chilena: Un modelo de transformación estratégica. Editorial UC. Chile.
Jiménez, S. (2010). Grafología Pedagógica: Aplicada a la Orientación Vocacional. Editorial Narcia, S.A. España.
Kuhn, T. (1992). La estructura de las revoluciones científicas. Fondo de Cultura Económica: Bogotá.
Lamont, M. (2009).Cómo piensan los profesores: el curioso mundo de la evaluación académica por dentro. Editorial Centro de Investigaciones Sociológicas. España.
Maffesoli, M. (1997). Elogio de la razón sensible: una visión intuitiva del mundo contemporáneo. Editorial Paidós. España.
Milicic, B. (2004). La cultura académica como condicionante del pensamiento y la acción de los profesores universitarios de física. http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID170/v12_n2_a2007.pdf. [Consulta: 13/06/ 2013].
MPPEU-OPSU (2013). Modelos Organizativos de la Educación Universitaria. Programa para el Fomento de la Educación Universitaria. (ProFE – OPSU). Venezuela.
París, M. (2001). Weber: racionalidad y política. Gerardo Ávalos Tenorio y María Dolores París (coords. y comps.), Política y Estado en el pensamiento moderno. México: Universidad Autónoma Metropolitana–Xochimilco.
Sossa, A. (2011). Análisis desde Michel Foucault referentes al cuerpo, la belleza física y el consumo. Polis (Santiago), 10(28), 559-581.
Tylor, E. (1871). Primitive Culture: Researches Into the Development of Mythology, Philosophy, Religion, Art, And Custom. Volume 1.
Zambludovsky, G. (2007). Sociología y cambio conceptual: de la burocracia y las normas al cuerpo y la intimidad. Editorial Siglo XXI. España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Miseldra Gil , Lewis Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.