The nature of the university like a emergent multiquality

Authors

  • Rosario Melero Universidad Valle del Momboy

Keywords:

UVM, interpretive framework, university identity, organizational bio-approach, emerging multi-quality, university nature

Abstract

Two great knowledge generating sources; one of systematic nature for theory usage: the systemic constructivism and the knowledge biology; the other as a methodological orientation: rational-idealist epistemological approach, were implemented to conduct this research which main outcome was the construction of a model to interp and comprehend the university identity under a bio-organizational approach which components were the structure/organization represented by the committees, school-faculties, departments, and relationships network, the history, the common topics, that make up the conversational network, the geographic, spatial, ecosystem coordinates, the name of each university, the concepts of “truth”, “knowledge”, “cloister”, “campus”, “enclosure” were related to the conception of the university since its origins and have been key factors, due to their invariable condition, in the configuration of University Identity and its teleological principles of “knowledge” and the idea of man and society, were the invariable factors detected in its system plexus. The curriculum, the strategy plan, the variables in the table, the purpose domain, the rules, the symbolic artifacts, values in the capacity domain were the contingent factors (dissipative), which instrumental nature places them in the operational plexus of the university identity..

Each university is a integrative system, and due to    system character, its crisis may be structural crisis and not crisis of identity.The Valle del Momboy University (UVM) stood out for its patronymic Mambo Valley, and for being the only private university in Trujillo and having the „Higueron” as a symbol

References

Bertalanffy Von, L. Teoría General de los Sistemas. Editorial Fondo de Cultura Económica. México. 1976.

Capra, F 2000. La trama de la vida. Barcelona. España. Editorial Anagrama

--------- 2002. Conexiones ocultas. Barcelona. España. Editorial Anagrama Darwich, G. 2005. Pensamientos plurales. Orígenes de los estudios del desarrollo en Venezuela. Centros de estudio del desarrollo. Universidad Central de Venezuela.

Etkin, J. 1994. La doble moral de las organizaciones. McGraw-Hill

--------- y Schvarstein. 2000. La Identidad de las organizaciones. Invarianza y cambio. Paidós

González, F. (2007). Discurso de clase inaugural. Mimeo no publicado. Habermas, J., 2001. Acción comunicativa y razón sin trascendencia. Paidós

--------------, 2005. Teoría de la acción comunicativa I. Taurus

--------------, 2005. Teoría de la acción comunicativa, II. Crítica de la razón funcionalista. Taurus

Maturana, H. y F. Varela 1995. De máquinas y seres vivos. Autopoiesis: la organización de lo vivo. Editorial Universitaria, Colección El Mundo de las Ciencias, Tercera Edición Santiago, Chile.

El árbol del conocimiento. Editorial Universitaria Santiago de Chile.

--------------- 1997. Emociones y lenguaje en educación y política. Dolmen ensayo.

------------ H.R. and G. Verden-Zoller. 1993. Amor y juego, fundamentos olvidados de lo humano. Instituto de Terapia Cognitiva. Santiago de Chile

Mayz ,J., 1984. El ocaso de las universidades. 3ra edc.: Caracas: Universidad Simón Bolívar - Cátedra Unesco de Filosofía.

--------., 199). Travesías del pensar. Caracas: Universidad Simón Bolívar Morín, E. (1999). El método: La naturaleza de la naturaleza. Editorial Teorema.

Parra, M.C. 1996. Los modelos de desarrollo y la universidad latinoamericana.

Cuadernos del Cendes. Volumen 33.

------------------------------- 1996. Profesores universitarios un proceso de transición.

Un caso de estudio: Profesores en la Universidad del Zulia.

Quintini, S. (). Humanitas. Mimeo no publicado.

Pérez, A. La universidad venezolana: de la colonia a la crisis actual.Utopía y Praxis Latinoamericana / Año 9. Nº 27 (Octubre-Diciembre, 2004) Pp. 97 –101.

Telles, M. y Dávila, M. (2005). Aldea emprendedora. Mimeo no publicado Uslar, A. 1981. La isla de Robinson. Seix Barral. Biblioteca breve

Varela, F.1990. Conocer: las ciencias cognitivas: tendencias y perspectivas. Cartografía de las ideas actuales. Ed. Gedisa, Barcelona.

Albornoz, O. Sobre la libertad académica y la dinámica de la universidad venezolana: respuesta a un Rector. (Borrador, sujeto a revisión). Universidad Central de Venezuela. http://www.iesalc.unesco.org.ve/documentosinteres/venezuela/Autonom%E Da%20-%20Orlando%20Albornoz.pdf. Jueves, 21 de junio de 2007, 10:47:00

Morin, E. (1999). Los siete saberes para la educación del futuro. Ediciones UNESCO. Disponible en: http://www.edgarmorin.org/Default.aspx?tabid=123&Libro=2

------------(2007). Multiversidad mundo real. Disponible en http://www.multiversidadreal.org/concepto.asp?mnu=2

Ortega, J. 1930. La misión de la universidad. Revista de Occidente. Disponible en http://antipatica.files.wordpress.com/2006/12/mision.pdf

Rodríguez, S. 1828. Las Sociedades americanas. Imprenta del Comercio. Lima.

Perú. http://mipagina.cantv.net/t6435bm/SA_Lima/index.html. Consulta 09/10/2007, 10:42 AM.

Published

2013-11-15

How to Cite

Melero, R. (2013). The nature of the university like a emergent multiquality. Ingeniería UVM. Revista Electrónica Científico - Técnica, 7(2). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/ingenieria/article/view/276