Neurotransdisciplinar Perspective on unstructured management in universities

Authors

  • Lourdes Rodríguez
  • Pablo Ramírez

Keywords:

Neurotransdisciplinar, Destructured Management, University Institutions.

Abstract

In a context marked by the postmodern, academic institutions are called to generate a management that goes beyond reductionist approaches and passes administrative considered to be revised, based on the neurotransdisciplinariedad. The university management based on the neurotransdisciplinariedad, assists in achieving sustainable development of human talent under the criteria of quality of life, human solidarity, organizational effectiveness, among others. Now, it is clear that management view and is not a panacea, is a model, a prospect to stand before reality and from there see it as the expression of opportunity to guide towards improving university management do. This means that skills training in general, refers to the construction of skills, abilities, knowledge, attitudes and values within the framework of a set of personal potential, hence, it must be the result of the joint process socio-historical, collective and individual, which should be thought of redesigning the university curriculum from a global perspective and postmodern. Similarly, this research was framed in a critical analysis research, reflective, interpretive and synthesis of references and other relevant inputs to the selected topic. This research was based on the theoretical kind - reflective and analytical where practical situations and problems in the area of specialty, in order to describe, identify intervening factors   or   possible causes and ways  for  their  solution.

References

Alvarado O. (2007). Gerencia de lo moderno y lo postmoderno. Editorial McGraw- Hill.

Álvarez y Topete (2007). Estrategia integral de gestión para la calidad de la educación básica en el siglo XXI. Perspectiva de la Educación desde América Latina, vol2, núm. 3 y 4, mayo-agosto.

Balza, A. (2008). Complejidad, Transdisciplinariedad y Transcomplejidad. Editorial Apunesr. Caracas.

Borjas, G. (2006). Componente Filosófico en la Enseñanza de la Ingeniería desde la Perspectiva Transdisciplinaria. Tesis Doctoral.

Burns E. (1978). Las Tres Caras de la Mente. Editorial Galac. Caracas

Cueto, E (2007). La gerencia en el contexto de las organizaciones sociales. Editorial Paidós.

Drucker. (1995). La Gerencia: Tareas, Responsabilidades y Prácticas. 6ta Edición. Buenos Aires: Editorial Kapeluz.

Echeverría (2002). Revista de Educación y Gerencia Nº 21. Volumen VI

Guedez G. (1996). Imaginar es Poder. Barcelona: España. (p.22). LION (2006). Gestión de la Calidad Empresarial. Madrid- España.

Morin, E. (2004). Introducción al Pensamiento Complejo. Barcelona Ediciones Gedisa.

Patterson. (1998). Principios para la transformación y Modernización Académica- Curricular. Caracas

Styhac. (2002). La Universidad Latinoamericana y su Pertinencia: Elementos para repensar el problema. Unesco. Caracas.

Salazar, J. (1994). Gerencia de Aula. Una Alternativa para la Educación.

UPEL.

UGAS (2003), La gerencia humanista con la visión del pensamiento complejo. Revista arbitrada Volumen Nº 3

Tovar, F (1995). Liderazgo y Gerencia de los Directores de Institutos Educativos. Trabajo de Maestria.

Vattino (2003). Conocimiento es Futuro. Hacia la sexta generación de procesos

Vilar, S. (1998). Comprender la Complejidad con Métodos Transdisciplinarios: la nueva realidad (Material mimeografiado).

Von Oech. (1997). La Formación de Educadores en el Uso y Conocimiento de las Tecnologías. UNESCO. CARACAS.

Published

2013-11-15

How to Cite

Rodríguez , L., & Ramírez, P. (2013). Neurotransdisciplinar Perspective on unstructured management in universities. Ingeniería UVM. Revista Electrónica Científico - Técnica, 7(2). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/ingenieria/article/view/275