The teaching experience the school garden framed in all hands program to seeding.

Authors

  • Diomary González o. Universidad de Los Andes. Núcleo Universitario “Rafael Rangel” Trujillo
  • Yorkeniur Fernández Ministerio del Poder Popular para la Educación
  • Wesley Bentancourt Ministerio del Poder Popular para la Educación

Keywords:

Experience teaching, school garden program all hands on planting.

Abstract

General objective was established Designing a learning experience from the school garden to support the development of sustainable productive projects included in the program every hand at planting; was chosen as the study context Bolivarian School El Cerrito NER 133, the Municipality Boconó, Trujillo State, research methodology was framed under Social Project (Pérez 2006). It achieved a dynamic participation of all in order to develop skills through the motto "Learning by Doing". The actions were framed in organizing the operation and sustainability of the project, which allowed development in social groups related to the criteria to build a school garden,
soil preparation, composting, sorting the seed crop planting, verify work cultural maintenance, and the use and handling of the tools. The final reflection is guided by social learning through the exchange of experiences and knowledge in the educational community, focused on the way that individuals learn not only from direct experience but also from observing others. In this sense, the garden is a source of learning for the group of teachers, parents, representatives and children.

References

Agüero, G (2005), “Conocimiento del docente de Educación de Educación Básica con respecto a la Educación Ambiental. Trabajo de Grado Universidad de Carabobo, Valencia , Estado Carabobo

Ander-Egg E, (2003). Repensando la Investigación – Acción Buenos Aires: Editorial Lumen

Hernández y otros (2003). Metodología de la Investigación. México. Editorial MC. Gran Hill.

Ministerio del Poder Popular para la Educación, (2007), Todas las Manos a las Siembra, Resolución Ministerial Nº 024 de fecha 15 de Abril 2009 .Ministerio de Educación Cultura y Deporte (1997). Currículo Básico Nacional.

Programa de Estudio de Educación Básica. Caracas:

Ministerio de Educación y Deportes. (2005). Currículo de Educación Básica Caracas: Autor. Ministerio del Poder Popular para la Educación, (2007) Liceos Bolivarianos, pp78

Lanz, C (2007). Los aportes del desarrollo endógeno a la teoría crítica a la transformación de la educación superior. Disponible en la web. www.aporrea.org/educacion/a36793.html. [Consultado el 24 de noviembre de 2011]

López Garay (2011) Incorporación de la Agroecología y la agricultura sustentable en las escuelas agropecuarias de nivel medio en la Argentina. El caso de la Escuela Agropecuaria de Tres Arroyos. Tópicos en Educación Ambiental, Vol.3, Nº7, pp.30-42. México.

Pérez Serrano, G. (2004). Modelos de investigación cualitativa en educación social y animación socio cultural, aplicaciones prácticas. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones.

Sabino, C. (2005). El proceso de investigación. Editorial Panaco. Caracas.

Published

2013-06-30

How to Cite

González , D., Fernández , Y., & Bentancourt , W. (2013). The teaching experience the school garden framed in all hands program to seeding. Sustentabilidad Al Dia, (1). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/sustentabilidad/article/view/98

Issue

Section

Artículos