Interaction process, from the perspective of the initial education participants
DOI:
https://doi.org/10.70219/sad-92023-173Keywords:
interaction, teaching-learning process, initial educationAbstract
The purpose of this study is to interpret the interactions that occur in the teaching and learning process of the participants of the Initial Education program at the Simón Rodríguez National Experimental University (UNESR) Núcleo Valera. The research is inserted under a qualitative approach from an ethnographic perspective, without manipulation of any nature that could alter the environment, the context in which the action was developed from the perspective of the actors (facilitators – participants – researchers). The techniques used were participant observation, interviews, hermeneutic circle. Regarding the analysis and interpretation of what was found, the category emerged: Two-dimensional relationships and the subcategories: dialogue, socialization, knowing how to listen, questions, trust and respect, based on Martínez's model (2004:195); The following assertion emerges: the institution conducts an educational process oriented towards an adequate relationship for effective learning between teacher and student, precisely by establishing a high level of communication between them, essentially based on respect and trust, given bidirectionally.
References
Alegre, O. y Villar A, L. (2011) Tres Tipos de Interacción (3ti) En el Aprendizaje en Línea de Capacidades Curriculares y Didácticas (Ccds) del Profesorado del Sistema Educativo de Islas Canarias Educación XX1, vol. 14, núm. 2, pp. 19-42 Universidad Nacional de Educación a Distancia Madrid, España
Ausubel, D. (1982). Psicología Educativa. Un punto de vista – cognoscitivo. Editorial Trillas, S.A. de C.V. Av. Río Churubusco. México, D.F.
Cazden, C. (1991), "Cap. 7: La interacción entre iguales: procesos cognoscitivos", en: El discurso en el aula. El lenguaje de la enseñanza y del aprendizaje, Paidós, Barcelona
Chávez E. (2007). El liderazgo personal e interpersonal en docentes y estudiantes de enfermería de la UNMSM (TESIS para optar el grado académico de Magíster en Enfermería).
Díaz Bordenave, Juan: “Modelos de comunicación y modelos de educación”. Disponible en http://estrategiadidactica.files.wordpress.com/2011/12/kaplunmario_modelos-de- educacic3b3n-y-comunicacic3b3n.pdf
Díaz Barriga, F. y Hernández, G. (1999) Estrategias docentes para unaprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México:Mc Graw Hill.
Díaz, M. y Lee (2020) Tecnología: lo que puede y no puede hacer por la Educación. Banco Interamericano de Desarrollo. Editorial.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. España: Santillana.
Duranti, A., y Goodwin, C. (1992). Rethinking context: language as an interactive phenomenon. Cambridge: Cambridge University Press.
Enciclopedia de la Psicopedagogía (2000) es una obre de Oceano Grupo Editorial.S.A. Barcelona España
Evans Lindsay, (2000) Administración y Control de Calidad. México
Gimeno S. J. y Pérez G., A. (1992) Comprender y transformar la enseñanza. Ediciones Morata, S.A. Madrid.
Goetz, J. y LeCompte (1998). Etnografía y Diseño Cualitativo en Investigación Educativa. Ediciones Morata, S.A. Madrid.
Martínez, M. (2004). La Investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico práctico. México: Trillas
Mata, L. (1998). El Aprendizaje. Teóricos y Teorías. Maracaibo – Venezuela.
Ojalvo Mitrany, [et al.]: Comunicación Educativa. : Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior. Ciudad de La Habana, [s.n], 1999.
Fuentes, L., Dinámica de la formación semipresencial en las sedes universitarias municipales. Santiago de Cuba: Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas. Universidad de Oriente, 2007
Ormrod, J. E (2005). Aprendizaje Humano. Editorial Pearson Educación. Madrid. España Peaget, J. (1969).Psicología y pedagogía
Ramírez C., A. (2005) Reseña de "Estrategias docentes para un aprendizaje significativo" de Frida Díaz Barriga Arceo y Gerardo Hernández Rojas. Tiempo de Educar, vol. 6, núm. 12, julio-diciembre, 2005, pp. 397-403, Universidad Autónoma del Estado de México.
Raynal, F. y Rieunier, A. (2010). Pedagogía. Diccionario de Conceptos Claves.
Aprendizaje, formación, psicología cognitiva. Madrid: Popular.
Reinoso Cápiro, C. et al. (2007). Modelo Pedagógico de actividad cooperada entre profesores generales integrales de secundaria básica. La Habana: Editorial Academia. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona. Reinoso Cápiro, C.
Reza G., C.(2006) La Importancia de las Preguntas en el Aprendizaje Revista Cubana de Química, vol. XVIII, núm. 2, p. 15 Universidad de Oriente Santiago de Cuba, Cuba
Ríos, P. (2004) La aventura de aprender, Editorial Cognitus, C.A., 4ta Edición, Caracas, Venezuela.
Rivas B, C. (1996) El perfil del Docente en el Nuevo Paradigma Educativo Planiuc 1996 Año 15, No 24 Enero-Diciembre 1996, página 385-386
Rodríguez, G.; Gil, J. y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa.
España: Algive.
Stracuzzi, S. Feliberto y Pestana, M (2006) Metodología de la Investigación Cuantitativa, edit. Fedupel. 2da edición, Caracas
Vygostky, L. (1979). Psicología y Pedagogía. Madrid – España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sustentabilidad al dia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.