Teachers of The XXI Century: Appropriation of ICT in the teaching-learning process
Keywords:
ownership, ICT, teachers, Canaima Project.Abstract
Canaima Education Project is a project of the Bolivarian Government of Venezuela implemented in 2009, aims to enhance learning and students in Basic Education Subsystem using the Canaima laptops, it is how this paper hopes analyze the integration of information and communication technologies by teachers in institutions of basic education, through the implementation of the project, evaluating the capabilities that have the same from a technical point of view the use of the laptops. Methodologically it follows a quantitative paradigm, supported by evaluative research addressing the evaluation model Stufflembeam. To this end were taken as reference two institutions of Barquisimeto, Lara state, thus totaling 46 teachers observed significantly that they have failed to seize ICT, and therefore make little deployment within the subject content leaving to enhance the curriculum process, and allow thus comply with the requirements of the Ministry of Popular Power for Education, to have a cutting-edge education system according to the demands of this era.
References
Álvarez, J. (2009). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. EDUTEC. Revista Electrónica Tecnología Educativa.
Balestrini, M. (2000). Metodología de la investigación. México: Trillas
Barajas, P. (2012). La formación del profesor en nuevas tecnologías aplicadas a la educación en Redes de comunicación. Universidad de Illes Balears, Palma.
Bastidas, C. (2014). Evaluación del desempeño docente en cuanto al uso de las “canaimas” como recurso de aprendizaje en el Aula de clase. Trabajo de grado no publicado. Valera. Universidad Valle del Momboy.
Bauman, Z (20017). La postmodernidad y sus descontentos. México: Akal Chávez, R.(2004).Metodología de la Investigación. Madrid Euro América
Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela. 36860(Extraordinario). Diciembre, 30-1999.
Currículo Bolivariano de Venezuela. (2007). Caracas: Autor.
Díaz Barriga F. (2002). Aportaciones de las perspectivas constructivistas y reflexivas en la formación docente. Perfiles educativos 24 (97-98): pp. 6-25
Hurtado y Toro J. (2007).Investigación Holística. México: Mc Graw Hill. Méndez, B. (2005).Metodología de la Investigación. México: Trillas.
Ministerio del Poder Popular para la Educación (2008). Jornada Nacional de Formación docente proyecto Canaima. Caracas: autor.
Pérez, M (2014). Las tics como estrategias didácticas dirigidas a los docentes para la promoción de los Proyectos de aprendizaje. Trabajo de grado no publicado. Valera. Universidad Valle del Momboy.
Perrenoud, H. (2007). Utilizar nuevas tecnologías. En diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Grao
Rodríguez, E. (2010). Proceso de transformación tecnológica y la formación docente. Universidad de Cataluña. España:oei.
Saettler, P. (2004). La evolución de la tecnología educativa americana. Estados Unidos de América: Planet.
Sánchez, M. (2009).Venezuela formación docente en proyectos educativos. Conectividad en educación. Caracas: ciudadanía estudiantil.
Stufflebeam, D. (2004). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Barcelona: Editorial Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Sustentabilidad al dia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.