Integral sustainable farm: a space for training and Learning
Keywords:
Training, Sustainable Farms, Development Integrales, Integration and Participation.Abstract
This research focuses on teacher training for handling Sustainable Comprehensive Educational Farm in Agricultural Technical School Dr. Eusebio Baptista Parish Carmen, Boconó municipality of Trujillo state. Social Project contentivo four (4) phases was performed: Diagnosis, Planning, Implementation and Evaluation According to Perez (2006). The diagnosis was a collective construction, in order to encourage the participation of all stakeholders in the analysis of a problem situation addressed in three stages; Community, Institutional and Participatory where important aspects of the Community and School met. For planning actions that allowed the solution of it is organized; an action plan focused on three workshops by engaging actors ran. Likewise is evaluated using instruments, achieving the goals outlined in conclusion teachers were motivated in training and stated that it is important in the institution integral farms and which benefits the pedagogical training of students, encourages agro-ecological production It generates income and integrates the community to the school.
References
Álvarez, C. (2001).Estrategias de Enseñanza y Aprendizaje Uruguay. Aula Montevideo.
Arboleda, J. (2009). Diseño de una Granja Integral sostenible. Diagnóstico Educativo. Articulo disponible en www.monografias.comConsultado el 5 de marzo de 2012
Galindez (2006), Granja Integral Autosuficiente como un Modelo Educativo Productivo en la Escuela Técnica “José A. González” ubicada en el Caserío Las Velas, municipio Peña, Estado Yaracuy trabajo de grado no publicado.
García, L. (2011). La educación ambiental. Bases éticas, conceptuales y metodológicas. Madrid: Universitas.
Pérez, L. (2006) Evaluación de proyectos sociales. Ed. Siglo XXI.
Martorelli, L. (2012). Capacitación docente para el manejo de una granja integral educativa sustentable en la ETAR Dr. Eusebio Baptista Boconó estado Trujillo. Trabajo Especial de grado. No publicado. UVM- Valera Trujillo.
Mejía, S. (2012) Plan de formación de competencias en granjas integrales en laETAR Dr..Eusebio Baptista Boconó estado Trujillo. Trabajo Especial de Gradopara optar al Grado para optar al grado académico de Especialista en Planificación Educacional. UVM- Trujillo. Venezuela.
Quintanilla (2009). Factibilidad para la instalación de una Granja Integral Autosuficiente en la localidad de Villa Rosa del Municipio Iribarren del Estado Lara. Tesis de Grado Granja Integral. UCLA. Autosuficiente.escribd.com.
Ramírez, R. (2008) Manejo de sistemas agroforestales. Manual Agropecuario.
Editorial Comarque C.A, Internacional. 11 p.
Ríos (2007) La Escuela Productiva como Estrategia para Desarrollar la Educación para el Trabajo en la Unidad Educativa Nacional “Cecilio Zubillaga Pereira” Municipio Iribarren, Parroquia Unión Barquisimeto Estado Lara. Trabajo de grado no publicado. UCLA.
Torres, C. et al. (2012). Granja Integral Autosuficiente. En su: Manual Agropecuario. Colombia. Editorial UMERIN S.A. 1093 p
Villanueva (2009) Incorporación de la Agroecología y la agricultura sustentable en las escuelas agropecuarias de nivel medio en la Argentina. El caso de la Escuela Agropecuaria de Tres Arroyos. Tópicos en Educación Ambiental, Vol.3, Nº7, pp.30-42. México
Zamorana, P. (2008). Incorporando el enfoque agroecológico en las Instituciones de Educación Agrícola Superior: la formación de profesionales para una agricultura sustentable. Revista Agroecología y Desenvolvimiento Rural Sustentable EMATER RS, Brasil, Vol.3, Nº2, pp.40-49
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Sustentabilidad al dia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.