Elements for the training of researchers: a view from the complexity
Keywords:
Training of researchers, transdisciplinarity, elements of training, complexityAbstract
It's up to nationwide form researchers required in accordance with the historical and social period in which it operates. Therefore you must currently promote construction of knowledge considering the complexity underlying in all areas: social, educational, political, ecological, economic, and relationships involving. Therefore, this study was aimed to generate a set of elements for the training of researchers from a vision of complexity. It is theoretically based on the complexity theory (Morin, 2008, 2001a, 2001b), the formation of the scientific spirit (Bachelard, 1987) and in the theory of the register research (Padrón, 1994, 1998). As result were established the elements of formation: human condition, earthly identity, cultural reflection, systemic/complex thinking, interdisciplinarity, transdisciplinarity, ethics knowledge, planetary ethics, philosophy, research methods, strategies inter and transdisciplinary and technological innovation. It is suggested to use these elements as criteria to form research teams, seminars, courses and workshops, lines of action in research, among others.
References
Arias, Fidias (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 5ª edición. Edit. Espíteme. Caracas, Venezuela.
Bachelard, Gastón. (1987). La formación del espíritu científico. 14ª. Edición.
Editorial Siglo veintiuno. México.
Delors, Jacques (1996). La educación encierra un tesoro. UNESCO Santillana, España.
Flórez, Rafael (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Editorial Mc Graw Hill. Santa Fe de Bogotá.
Gadamer, Hans-Georg (1996). Verdad y método I. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. 6ª edición. Salamanca- Sígueme, S.A. España.
Kliksberg, Bernardo (1980). Formación de administradores en América Latina: modelos metodológicos para la investigación. Caracas: Universidad Central de Venezuela, Ediciones de la Biblioteca.
Morin, Edgar (2001a). La cabeza bien puesta. Nueva Visión. Buenos Aires. En: http://www.edgarmorin.org/descarga-la-cabeza-bien-puesta.html
Morin, Edgar (2001b) Los siete saberes de la educación. Magisterio. Colombia. http://dide.minedu.gob.pe/xmlui/bitstream/handle/123456789/1448/Los%207%20s
aberes%20necesarios%20para%20la%20educaci%C3%B3n%20del%20futuro.pdf?sequence=1aprender
Morin, Edgar (2008). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa. Barcelona http://webdelprofesor.ula.ve/nucleotachira/oscarg/materias/materias/epistemologia/
lecturas/morin.pdf
Nicolescu, Basarab. (1996). La transdisciplinariedad. Manifiesto. Ediciones Du Rocher. Disponible en: http://www.ceuarkos.com/manifiesto.pdf
Padrón, José (1994). “Elementos para el análisis de la investigación educativa”. En Revista Educación y Ciencias Humanas. Año II No. 3. Julio- Diciembre, 1994. Caracas: Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez”, Decanato de Postgrado. Disponible en: http://padron.entretemas.com/element_analisis_inv_educ.htm
Padrón, José (1998). La estructura de los procesos de investigación. http://dip.una.edu.ve/mae/978investigacioneducativa/paginas/Lecturas/UNID AD%204/Padron-LaEstructuradelosProcesosdeInvestigacion.pdf
Pasek de Pinto Eva y Matos de Rojas Yuraima (2006). Cinco paradigmas para abordar lo real. Revista Telos. Volumen 8, Nº 1, pp. 106-121. Enero –Junio 2006.Disponible en: http://virtual.urbe.edu/artectexto/TEL/TEL-018/TEL-018- 007/texto.pdf
Rodríguez Luna, María Elvira (1998). El diálogo como fundamento de la relación interdisciplinaria. En González, Marcos y Rueda (Comp.) (1998). Investigación Interdisciplinaria. Urdimbres y tramas. Cooperativa Editorial Magisterio. Santa Fe de Bogotá.
Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Vicerrectorado de Investigación y Postgrado (2003). Manual de trabajos de grado, de especialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: Autor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Sustentabilidad al dia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.