Elements for the training of researchers: a view from the complexity

Authors

  • Eva Pasek de Pinto Universidad Experimental Simón Rodríguez

Keywords:

Training of researchers, transdisciplinarity, elements of training, complexity

Abstract

It's up to nationwide form researchers required in accordance with the historical and social period in which it operates. Therefore you must currently promote construction of knowledge considering the complexity underlying in all areas: social, educational, political, ecological, economic, and relationships involving. Therefore, this study was aimed to generate a set of elements for the training of researchers from a vision of complexity. It is theoretically based on the complexity theory (Morin, 2008, 2001a, 2001b), the formation of the scientific spirit (Bachelard, 1987) and in the theory of the register research (Padrón, 1994, 1998). As result were established the elements of formation: human condition, earthly identity, cultural reflection, systemic/complex thinking, interdisciplinarity, transdisciplinarity, ethics knowledge, planetary ethics, philosophy, research methods, strategies inter and transdisciplinary and technological innovation. It is suggested to use these elements as criteria to form research teams, seminars, courses and workshops, lines of action in research, among others.

References

Arias, Fidias (2006). El proyecto de investigación. Introducción a la metodología científica. 5ª edición. Edit. Espíteme. Caracas, Venezuela.

Bachelard, Gastón. (1987). La formación del espíritu científico. 14ª. Edición.

Editorial Siglo veintiuno. México.

Delors, Jacques (1996). La educación encierra un tesoro. UNESCO Santillana, España.

Flórez, Rafael (1994). Hacia una pedagogía del conocimiento. Editorial Mc Graw Hill. Santa Fe de Bogotá.

Gadamer, Hans-Georg (1996). Verdad y método I. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. 6ª edición. Salamanca- Sígueme, S.A. España.

Kliksberg, Bernardo (1980). Formación de administradores en América Latina: modelos metodológicos para la investigación. Caracas: Universidad Central de Venezuela, Ediciones de la Biblioteca.

Morin, Edgar (2001a). La cabeza bien puesta. Nueva Visión. Buenos Aires. En: http://www.edgarmorin.org/descarga-la-cabeza-bien-puesta.html

Morin, Edgar (2001b) Los siete saberes de la educación. Magisterio. Colombia. http://dide.minedu.gob.pe/xmlui/bitstream/handle/123456789/1448/Los%207%20s

aberes%20necesarios%20para%20la%20educaci%C3%B3n%20del%20futuro.pdf?sequence=1aprender

Morin, Edgar (2008). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa. Barcelona http://webdelprofesor.ula.ve/nucleotachira/oscarg/materias/materias/epistemologia/

lecturas/morin.pdf

Nicolescu, Basarab. (1996). La transdisciplinariedad. Manifiesto. Ediciones Du Rocher. Disponible en: http://www.ceuarkos.com/manifiesto.pdf

Padrón, José (1994). “Elementos para el análisis de la investigación educativa”. En Revista Educación y Ciencias Humanas. Año II No. 3. Julio- Diciembre, 1994. Caracas: Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez”, Decanato de Postgrado. Disponible en: http://padron.entretemas.com/element_analisis_inv_educ.htm

Padrón, José (1998). La estructura de los procesos de investigación. http://dip.una.edu.ve/mae/978investigacioneducativa/paginas/Lecturas/UNID AD%204/Padron-LaEstructuradelosProcesosdeInvestigacion.pdf

Pasek de Pinto Eva y Matos de Rojas Yuraima (2006). Cinco paradigmas para abordar lo real. Revista Telos. Volumen 8, Nº 1, pp. 106-121. Enero –Junio 2006.Disponible en: http://virtual.urbe.edu/artectexto/TEL/TEL-018/TEL-018- 007/texto.pdf

Rodríguez Luna, María Elvira (1998). El diálogo como fundamento de la relación interdisciplinaria. En González, Marcos y Rueda (Comp.) (1998). Investigación Interdisciplinaria. Urdimbres y tramas. Cooperativa Editorial Magisterio. Santa Fe de Bogotá.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Vicerrectorado de Investigación y Postgrado (2003). Manual de trabajos de grado, de especialización y maestría y tesis doctorales. Caracas: Autor.

Published

2014-06-30

How to Cite

Pasek de Pinto, E. (2014). Elements for the training of researchers: a view from the complexity. Sustentabilidad Al Dia, (4). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/sustentabilidad/article/view/134

Issue

Section

Artículos