Benefits of family participation in the evaluation of student learning

Authors

  • María Gabriela Mejia
  • María Teresa Mejía

Keywords:

Benefits, learning assessment, family involvement

Abstract

The aim of the study was to identify the benefits of family involvement in the assessment of student learning of basic education. The methodology of documentary, followed the steps that led to describe, analyze and reflect on the subject investigated. This participation benefits students because it improves their attitude toward school, as well as to the assessment process in general, while feeling the closeness of their parents feel greater confidence and support, the teachers that strengthen partnerships with families, helps improve learning outcomes that a peer assessment and actual and adjusted to the context in which the student lives hetero becomes viable . Families that share information with the teacher about the represented and involved in the learning process, help you assess the consequences of their support in the educational work of the school. In addition, strategies were proposed to help drive these benefits.

 

References

Aguilar, M (2005) Familia y Escuela en un Mundo de Cambios. Revista Contextos de Educación. V. Octubre. 2002 pp. 202-215. Universidad de Río Cuarto. Córdoba. Argentina. ISSN 1514-2655

Camperos, M (2005) La evaluación del aprendizaje. ¿Es una práctica constructiva o de poder? Buenos Aires. Paidos.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela, (1999). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela. 36.860. Caracas, 30 de Diciembre de 1999.

Iani, N (2003) Integración Escolar y Comunidad. Buenos Aires: AIQUE Eyzaguirre, B (2005) Claves para la Educación en Pobreza. México: CEPED.

Finol de Navarro, Teresita y Nava de Villalobos, Hortensia (1996) Procesos y productos de la investigación documental. 2ª edición. Editorial de la Universidad del Zulia. Maracaibo, Venezuela.

Galeano, C. (2010) La participación y comunicación con las familias en la escuela, un elemento importante dentro el proceso educativo. Cefalea Editorial. Madrid.

Kevin, S (2005) Los Pactos entre Padres y Maestros. Buenos Aires: AIQUE.

Medina, B (2007) Participación de Padres y Representantes en la Evaluación del Aprendizaje en Educación Básica. Trabajo de Grado. Especialización Evaluación educacional. UVM

Ministerio del Poder Popular para la Educación (2007) Diseño Curricular. Caracas: Autor.

Pérez, M (2004) Evaluación y cambio educativo. El fracaso escolar. Ediciones Morata, S.L. Madrid, España.

Pérez, Y. (2008) Evaluación de la Participación de las Familias en la Escuela Bolivariana. Trabajo de Grado. Especialización Evaluación educacional. UVM

Silva, M (2006), Desafíos Éticos de la Evaluación Educacional”, en Revista Enfoques Educacionales, vol. 5, n.° 1. Chile, Departamento de Educación, Facultad de Ciencias Sociales, Universidad de Chile

Torres, M y Torres, M (2005) Formas de Participación en Evaluación. Educere. ISSN: 1316 - 4910. Año 9, Nº 31. Octubre - noviembre - diciembre 2005 • 487- 496

Published

2014-06-30

How to Cite

Mejia, M. G., & Mejía, M. T. (2014). Benefits of family participation in the evaluation of student learning. Sustentabilidad Al Dia, (4). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/sustentabilidad/article/view/131

Issue

Section

Artículos