Profile of teachers under the education venezolana challenges and commitments
Keywords:
teaching profile, Venezuelan education challenges, commitmentsAbstract
The purpose of this study was to analyze the profile of teachers in the framework of the Venezuelan education challenges and commitments through a thoughtful theoretical approach on the functions and duties of teachers to meet their needs and communities become competent citizens for the exercise of a demanding profession knowledge, education, skills, interactions, human sensitivity. Based on legal regulations, Esclarín Pérez (2011), Curtain (2005), Galvis (2007), among others. Descriptive methodology, document design, data collection using tokens whose content was analyzed. Meeting between the analysis required probity and academic qualifications , professional training and answering the students trained for the liberating work oriented principles, values of freedom, social justice , equality, solidarity , dialogue, respect for self and others. Experts in combining theoretical knowledge with reflective practice in institutional settings , linking school, family and community , experiencing situations that allow action research , integrating projects defendants in shared decision , felt by the community. I committed to the fulfillment of educating people to live in collective sense of belonging and social and cultural identity, demands are reflected and enhanced in educational policies proposed by the State in a role of citizen linked to the problems of the environment , taking advantage of technological benefits to achieve promising changes for a better standard of living in line with the rational use of natural resources of the environment in order to continue the responsible humanization of mankind.
References
Constitución de la República de Venezuela (1999). Gaceta oficial Caracas Venezuela. Cortina, A. (1997). Ciudadanos del mundo. Ediciones Alianza, Madrid España.
Cortina, A. (1997). El mundo de los valores. Ediciones El Búho. LTDA. Bogotá Colombia.
Cortina, A. (2005) La educación del hombre y del ciudadano. Revista Iberoamericana de Educación. Número 7 - enero abril 1995. Educación y democracia. Biblioteca Virtual de la OEI. Edición PDF: Joaquín Asenjo.
Cortina, A. (2005). Educación en valores y responsabilidad cívica. Ediciones El Búho. LTDA. Bogotá Colombia, C.C.
Galvis, V. (2007). De un perfil docente tradicional a un perfil docente basado en competencias. Acción pedagógica, 16, 48-57. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/ bitstream/123456789/17284/2/articulo5.pdf.
García (1996). Educar en valores. Un reto para la escuela. Colección Procesos educativos. Caracas Venezuela.
Goleman, D. (2008). La Inteligencia Emocional. Buenos Aires, Argentina. Javier Vergara Editor, S.A. Octava edición.
Kliksberg, B. (2003). Hacia una economía con rostro humano. 5ª ed. Maracaibo: OPSU, LUZ, Fondo de Cultura Económica.
Ley Orgánica de Educación (2009). Textos legales. Caracas Venezuela. Montenegro I. (2003). Evaluación del Desempeño Docente. Fundamentos, modelos e instrumentos. Editado por: Coop. Editorial Magisterio.
Montero, M y Hochman, E. (2005). Investigación documental. Técnicas y procedimientos. Editorial Panapo de Venezuela, C.A., Caracas Venezuela. Morales, G. (2009). Evaluación integral del docente perfil del maestro(a) en el siglo XXI. Pedagogo e investigador educativo. Universidad de Barcelona-España.
Normativo Educación Básica (1987). Ministerio de Educación. Caracas Venezuela.
Ordoñez, R. (2012). Manual del supervisor, director y docente para el subsistema Inicial, Primaria, Media General y Técnica. Volumen 6. Venezuela.
Pachano, L.(2005). Proyectos pedagógicos comunitarios. Cuadernos Educere. Nº 14. 2º edición corregida y aumentada. Septiembre 2005. Universidad de los Andes. Escuela de Educación. Serie Verde. El Sistema educativo Venezolano.
Pérez Esclarín, A. (2011). Educación integral de calidad. Ediciones San Pablo. Caracas Venezuela.
Pinto, R. (2005). Proyectos de aprendizaje social y desarrollo rural. Grupo Chorlaví. Centro Latinoamericano para el Desarrollo Rural.
Reglamento del Ejercicio de la Profesión Docente (1994),
Sánchez, H. (2011). Un homenaje al pensamiento de Paulo Freire. La curiosidad educada.
Vidaurre, C. (1995). Yo…Maestro. Ediciones Tripoide. Segunda Edición. Venezuela.
Yániz Álvarez, C. y Villardón Gallego, L. (2006). Planificar desde competencias para promover el aprendizaje. El reto de la sociedad del conocimiento para el profesorado universitario. Bilbao, España: Universidad de Deusto.
Zabalza (2003). Las competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional. Ediciones Narcea. Madrid España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Sustentabilidad al dia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.