Human development and sustainable lifestyle complex perspective

Authors

  • Juana Barreto Universidad Nacional Experimental “Simón Rodríguez” (UNESR)

Keywords:

human development, sustainable lifestyles, complexity

Abstract

Human development is conceived as today as widely for each person to develop their opportunities, i a life that values. The main objective of development is to give people more choices and help them discover their opportunities. From this perspective of human development must turn all actions carried out in the construction of a new society, where most people are integrated; show interest and
commitment to build and build with education, health, and human values to ensure
sustainability and equity. Mahabub Ul Hag; notes that accumulating wealth is not always necessary to carry out various types of human choices, such a society does not have to be rich to achieve democracy. Therefore sustainable human
development, shows a humanistic vision of growth, recognizing the importance of nature, culture, technology, economy and society, that is to make human beings happy and it must learn to live with it, with others and with nature, as part of his life. All these experiences given here; share in common with the problems of our country and therefore our community, which is why they want to build a road from these contributions, revealing a human hope in transformations, in this sense, people must
configure horizontal networks, develop mutually supportive actions, articulate
individual and group practices and shared, and only then will the end the fragmentation that threatens the existence of the individual, individuals, and families.

References

Aristóteles. (2004) Vida, obra y pensamiento. Grandes pensadores. Edición. Planeta.

Boff, L. Crisis Neoliberal y Sufrimiento Humano. Artículo publicado el 02-01-2011. (2001) Ética Planetaria desde el Gran Sur. Edit. Trotta.

Bronfenbrenner, U. (2002) La Ecología Del Desarrollo Humano 3era Edición. Impreso en España. Barcelona.

Huntington, S. (2002) ¿Choque de Civilizaciones?. Edit. Tecnos. Grupo Anaya S.A. Madrid España.

Jaula, J. (2002). "Sobre el reto de la universidad ante la protección del medio ambiente y el desarrollo sustentable". Guayana Sustentable 4. Educación, Productividad y Vida. Editado por Universidad católica, Caracas, 2003.

Kant, I. (1978). Crítica de la razón pura. ed. P. Rivas. Madrid, Alfaguara, España.

Mahbub ul Haq, (1995). Reflexiones sobre Desarrollo Humano. Capítulos 2 y 3, Oxford University Press.

Manfred Max-N., Elizalde A. y otros. (1986). Desarrollo a Escala Humana. Una Opción para el Futuro .CEPAUR. Fundación Santiago de Chile.

Morín, E., Roger E. y otros. (2003) Educar en la Era Planetaria. Edit. GEDISA, S.A. Barcelona España. (2005). Pensamiento Complejo y Ecología de la Acción. Entrevista

Disponible en http:/www.inisoc.org/morín/75.

La Noción de Sujeto En Nuevos Paradigmas: Cultura y Subjetividad. Buenos Aires. Piados. PNUD. Informe de desarrollo Humano.1990, 2005, 2010, 2011, 2012. Disponible en:

http:/www.informe+de+desarrollo+humano+pnud.

Salazar I. (2002) La Evaluación de los Aprendizajes desde el paradigma de la Complejidad. Tesis Doctoral. UNESR.Caracas.

Sen, A. (1998). El bienestar, la condición de ser agente y la libertad. Barcelona: Paidos, España.

Toro, B. El Contexto de la Sostenibilidad. Material disponible en:

http/www.bernardo+toro1024bih=665.www.youtube.com.watch. Videos.

Yus, R. (1997) Hacia una Educación Global Desde la Transversalidad. Madrid. Anaya.

Published

2013-06-30

How to Cite

Barreto, J. (2013). Human development and sustainable lifestyle complex perspective. Sustentabilidad Al Dia, (1). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/sustentabilidad/article/view/106

Issue

Section

Artículos