The Social entrepreneurship and integration family - school - community

Authors

  • Maria Teresa Bravo Luna Universidad Valle del Momboy
  • Sulay Masías Ministerio del Poder Popular para la Educación

Keywords:

School-Family Integration - Community, Social Entrepreneurship

Abstract

The incorporation of parent representatives to the educational process, allows for greater participation in educational guidance their children receive, and also provides the opportunity to contribute to their learning. From this perspective, the present study aimed Main Offer Integration Program School-Family-Community, through a social enterprise activity has been called "The Little Train of the Sweets" Bolivarian School "The Tendal" located in the Parish the Dividive, Miranda Municipality of Trujillo state. The research was part of the social project methodology as G. Perez (2000), it was divided into four phases as: diagnosis, planning, implementation and evaluation. The diagnosis was developed using observation, interview, questionnaire, meetings, brainstorming, nominal group, the SWOT matrix and the tree diagram, they are worked with parents and representatives that live in that institution. From the analysis of the data was designed an intervention plan that was executed; through, four workshops on "Family Counselor", "legal foundation", "The conduct of our children" and "Little Train the Confectionery ". The theoretical foundation focused on approaches Gimeno (2001) School-Community Relations. Carasa (2006) and School Integration Cunill (1991). As a result it was possible to produce awareness in parents and representatives their approach to school, adding value to the teaching-learning process of their children, to the integration of School- Family - Community.

References

Balestrini, A. (2002). Como se Elabora el Proyecto de Investigación. Consultores y Asociados.

Bitar, S. (2003). Educación Nuestra Riqueza. Editorial Atenas. Segunda Edición. Chile.

Carasa, N. (2006). Vinculación Escuela Familia. (Revista en línea). (Disponible en www.elrincondelvago.com). (Búsqueda 2012. Febrero 19).

Castro, P. (2005). El Centro de Referencia Latinoamericana para la Educación. Revista Candidus Nº 16. Caracas.

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999).

Contreras, T. (2007). Escuela para Familia como Estrategia Docente para Disminuir la Violencia en Jóvenes y Adolescentes.

Trabajo de grado no publicado. Especialización Evaluación

Educacional. Universidad Valle del Momboy. Valera.

Cunill, N. (1991). Participación Ciudadana. Editorial Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo. Caracas.

García, A. (2007). La Escuela de Padres y Madres promovida desde la Gestión institucional. Trabajo de grado no publicado. Especialización Evaluación Educacional. Universidad Valle del

Momboy. Valera.

Gimeno, J. (2001). Docencia y Cultura Escolar. Editorial Paidós. Barcelona-España.

Ojeda, M. (2005). Módulo la Familia en el Proceso Educativo. Asociación Mundial de Educadores Infantiles. (AMEI). Editorial Ciencias Médicas. La Habana-Cuba.

Pérez, G. (2000). “Elaboración de Proyectos Sociales. Casos Prácticos”. Nancea S. A. Madrid.

Sabino, C. (2007). El Proceso de Investigación. Editorial Panapo. Corporación Marca S.A. Caracas Venezuela.

Toro, F. (2007). Escuela de Padres como Factor de Participación. Trabajo de grado no publicado. Especialización Evaluación Educacional. Universidad Valle del Momboy. Valera.

UPEL, (2006). Manual de Trabajos de Grado, Maestría y Tesis Doctorales. 4ta Edición. Caracas Venezuela.

Published

2013-06-30

How to Cite

Bravo Luna , M. T., & Masías , S. (2013). The Social entrepreneurship and integration family - school - community. Sustentabilidad Al Dia, (1). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/sustentabilidad/article/view/105

Issue

Section

Artículos