Contribution of ITC to the teaching and learning process of science, from the CRINCEF
DOI:
https://doi.org/10.70219/iuvm-22022-357Keywords:
Teaching and Learnings of Science, Physics Teaching, Information and Communication Technologies, High School, University Education.Abstract
An analytical and bibliographical research is presented to describe a set of educational software with Web page format developed using the HTML language (FrontPage and Macromedia) and integrating multimedia elements and subprograms in FLASH and JAVA, as didactic technological tools that support the process. of teaching-learning of science, carried out by teachers at different levels of education in our country. They are the product of research in the design, development and implementation of educational software developed at the Regional Center for Research in Sciences, its Teaching and Philosophy (CRINCEF), in descriptive and projective works, providing users with a novel alternative for the study of contents of science, and in particular of Physics. The stages that were carried out and the tests on the products are described, which included specialists in the area, users and impact, whose results certified that the use of Information and Communication Technologies (ICT) meets the objectives for which they were designed, thus minimizing the existing technological and cultural gap. During the pandemic, the vast majority of high school and university teachers had the need to work with ICT tools, adapting the contents of the different disciplines to the execution possibilities of our students.
References
Araujo, W. (2013). Diseño y elaboración de un software educativo para el aprendizaje de los modelos atómicos. Trabajo de Grado, Núcleo Universitario Rafael Rangel, Universidad de Los Andes, Trujillo-Venezuela.
Briceño, J., Rosario, J., Rivas, Y., Lobo, H., Gutiérrez, G., Villarreal, M., Pineda, F. (2009). El aprendizaje de fenómenos electromagnéticos mediante una herramienta interactiva. EDUCERE, 13(45), 501-507.
Carmona, R., Sarmiento, M. Movrectun: una herramienta virtual para mejorar la enseñanza-aprendizaje del movimiento rectilíneo uniforme. Capítulo 4 del Libro: Estrategias de Enseñanza/Aprendizaje investigaciones desde el CRINCEF, São Paulo: Pimenta Cultural, 2019. 298p. Brasil. DOI: 10.31560/pimentacultural/2019.652.76-91
Castillo, A. (2008) Herramientas informáticas para la aplicación de técnicas de desarrollo de pensamiento creativo. EDUCERE, 12(43), 741-749.
Delgado, J. & Olivar, M. (2007). Elaboración de una página educativa para el aprendizaje de la rotación de cuerpos rígidos alrededor de un eje fijo. Trabajo de Grado, Núcleo Universitario Rafael Rangel, Universidad de Los Andes, Trujillo-Venezuela.
Díaz, J. C., Rangel, G., Cáceres J. La enseñanza de los números cuánticos a través de una hoja de cálculo. Capítulo 6 del Libro: Estrategias de Enseñanza/Aprendizaje investigaciones desde el CRINCEF, São Paulo: Pimenta Cultural, 2019. 298p. Brasil. DOI: 10.31560/pimentacultural/2019.652.111-131
Guzmán, J. (2004). Diseño de una página web como herramienta auxiliar para el aprendizaje de los números racionales de la matemática del 7mo grado de educación básica. Trabajo de Grado, Núcleo Universitario Rafael Rangel, Universidad de Los Andes, Trujillo-Venezuela.
Lobo, H. (2014). Modelo de Integración de las TIC al Proceso Educativo a Nivel Universitario para un Aprendizaje Complejo. TESIS DOCTORAL. Trujillo, Trujillo, Venezuela: Doctorado en Educación de la Universidad de Los Andes.
Lobo, H., Gutiérrez, G., Rosario, J., Briceño, J., Villarreal, M., Diaz, J.C., & Pacheco, A. (2009). Software Educativo para el Aprendizaje de la Óptica. Academia, 7(15), 86-115.
Materán, I., Daboín, F., Reverol G., Villarreal M., Lobo H. (2013). WebQuest un recurso didáctico para el aprendizaje guiado. Caso: el efecto fotoeléctrico. Revista Electrónica QUIMERA, 1(2), 103-106.
Mavares, Y. & Ramírez, V. (2003). Diseño y elaboración de un instrumento didáctico en formato electrónico para desarrollar los contenidos relacionados con la energía. Trabajo de Grado, Núcleo Universitario Rafael Rangel, Universidad de Los Andes, Trujillo-Venezuela.
Pacheco, A., Urbina, E., Lobo, H. MARYCE: Software educativo para el aprendizaje de inglés básico en jóvenes con déficit cognitivo leve (DCL). Capítulo 7 del Libro: Estrategias de Enseñanza/Aprendizaje investigaciones desde el CRINCEF, São Paulo: Pimenta Cultural, 2019. 298p. Brasil. DOI: 10.31560/pimentacultural/2019.652.132-147
Rosario, J., Lobo, H., Briceño. J., Gutiérrez, G., Villarreal, M., Rivero, D., & Diaz, J.C. (2010). Manual Interactivo de Prácticas de Física General para Estudiantes de Educación Física y Matemática. Academia, 9(17), 30-48.
Rosario, J., Lobo, H., Rivero, D., Briceño, J., & Villarreal, M. (2013). Las TIC para el proceso enseñanza-aprendizaje en los laboratorios de Física en el nivel universitario en el Estado de Trujillo, Venezuela. Revista Internacional de Tecnología, Conocimiento y Sociedad, 2(2) 53-66.
Rosario, J., Rivero, D., Lobo, H., Gutiérrez, G., & Villarreal, M. (2013). Herramienta interactiva para el aprendizaje y la enseñanza de construcción de transformadores en el laboratorio de física. Revista Electrónica QUIMERA, 1(2), 107-114.
Rosario, J., Diaz, J.C., Rivero, D., Lobo, H., & Villarreal, M. (2017). Proceso enseñanza-aprendizaje en los laboratorios de física de las universidades venezolanas mediante el uso de las TIC. Academia, 16(38), 7-21.
Urbina, E., Urdaneta, E. CAMPEL: un software educativo para la enseñanza de la física. Capítulo 11 del Libro: Estrategias de Enseñanza/Aprendizaje investigaciones desde el CRINCEF, São Paulo: Pimenta Cultural, 2019.
p. Brasil. DOI: 10.31560/pimentacultural/2019.652.216-236
Urdaneta, E., Urbina, J., Vetancourt, F., Molero, M. (2014). Los estudiantes de educación media general y el estudio de la física. Revista Electrónica QUIMERA, 2(1), 51-56.
Vidal, M., Martínez, F., Ruiz, A. (2010). Software educativos. Educación médica superior, 24(1), 97-110.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Manuel Antonio Villarreal Uzcátegui, Hébert Elías Lobo Sosa, Jesús Ramón A. , Rosario Villegas, Dilue Rivero Moreno, Gladys M. Gutiérrez Nieto, Frank S. Daboín Méndez, Juan C. Terán Briceño

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.