Green Thinking in Engineering Training, From The Perspective of Social Ecology

Authors

  • Oscar Gerada Amador Alcaldía de Valera

DOI:

https://doi.org/10.70219/iuvm-22022-356

Keywords:

Green Thinking, Ecodesign, Social Ecology

Abstract

Greening is an appropriate verb to refer to the action of “making or converting something green”. The ecological-planetary worldview, from the Biocentric Theory, outlines that all living beings have their own good, and can be harmed or benefited by the actions of others, which is why an engineer with a prospective vision is needed, supported by professional training. ethics from an ecological and social perspective that allows seeking economic, feasible, responsible solutions, kind to nature and under the responsibility of avoiding the destruction of the human species. In this sense, the article proposes as a purpose, to integrate an ecological thought in the formation of an innovative and respectful engineer with the environment, supported by the contributions of the complexity theory of Edgar Morín to education, who outlines the need to expand the awareness that we are all part of a single reality and it is our commitment to contribute to coexistence, and not to the domination and exploitation of any way of life. Methodologically, the study is based on the praxis of Social Ecology, an alternative methodology which, according to Gudynas and Evia (2009), is done from an ethical position of commitment to life, through a new task of research, action-promotion and the deep involvement. The co-investigator team will be made up of students from the National Mechanics Training Program of the “Mario Briceño Iragorry” Territorial Polytechnic University of Trujillo State. Therefore, it is expected to integrate primary elements of Ecodesign in the training, so that mechanical engineers, when managing knowledge, integrate environmental aspects in order to reduce the impact of the product or service generated on the environment.

 

References

Basagoiti Rodríguez, M., Bru Martín, P., y Lorenzana Álvarez, C. (2015). “Tomamos la Palabra”, España: Acsur-Las Segovias.

Boff, Leonardo (2006). “Do iceberg á Arca de Noé”. Brasil: Os Visionautas Garamond.

Delgado, J. (2020) “ECODISEÑO: un paso más hacia la ingeniería sostenible”, III Jornada de Innovación y Desarrollo Sustentable, Caracas, julio.

Eizagirre, M. y Zabala, N. (2012). “Investigación-acción participativa (IAP)”. Diccionario de Acción Humanitaria y Cooperación al Desarrollo. Universidad del País Vasco, editora HEGOA.

Gudynas, E. y Evia, G. (2009) “Ecología Social. Manual de metodología para educadores populares”. Editorial Laboratorio Educativo, Caracas

Kilpatrick, T (1918). “El método de proyectos”. Teachers College Record (19) 319-334

Krueger, R.A. (1991) “El grupo de discusión. Guía práctica para la investigación aplicada”. Madrid. PIRAMIDE

Lineamientos Curriculares para Programas Nacionales De Formación Versión 2.0”. (2009). “Dirección General de Currículo y Programas Nacionales de Formación Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria”. Despacho de la Viceministra de Desarrollo Académico.

Ministerio del Poder Popular para la Educación Superior (2008) “Misión Alma Mater: Programa Nacional de Formación en Mecánica”, Gobierno Bolivariano de Venezuela.

Ministerio del Poder Popular para la Educación Universitaria (2014) “Programa nacional de Formación en Mecánica”. Gobierno Bolivariano de Venezuela

Misión ALMA MATER, (2008) “Documento Constituyente de Universidad Politécnica Ministerio del Poder Popular para la Educación Superior”. Caracas

Papa Francisco, (2015) “Laudatosi, mi Signore”. Carta Encíclica sobre el cuidado de la casa común. Tipografía Vaticana

Pichon-Riviére, E. (1985) “El Proceso Grupal. Del psicoanálisis a la psicología social”, vol. 1, Nueva Visión, Buenos Aires.

Pino Hidalgo, R. A. (2010) “Ecología social: una agenda mínima para su discusión”, (U. Xochimilco, Ed.) Diseño y Sociedad (Primavera/Otoño)

Rahnema, M. (1992) “La participación: ¿necesidad, mito o peligro?”, Autodeterminación, No. 13, julio 1995, La Paz, Bolivia.

Tayor, S.J. y Bogdan, R. (1986) “Introducción a los métodos cualitativos de investigación”. PAIDO, Buenos Aires.

Tobón, S. (2010) “Conferencia: El modelo de competencias en las prácticas docentes: Hacia escenarios significativos de vida”, Revista Suma por la Educación, vol. 1, pp. 1-3.

Vio Grossi, F. (1988) “Investigación participativa: precisiones de Ayacucho”, CEAAL: Santiago de Chile.

Published

2022-11-15

How to Cite

Gerada Amador, O. (2022). Green Thinking in Engineering Training, From The Perspective of Social Ecology. Ingeniería UVM. Revista Electrónica Científico - Técnica, 16(2). https://doi.org/10.70219/iuvm-22022-356