Flipped classroom model as a technological resource for students cursing zero math in the first semester of engineering

Authors

  • Wilmer A, Méndez L Universidad Valle del Momboy

DOI:

https://doi.org/10.70219/iuvm-12021-341

Keywords:

Model, Flipped classroom, Virtuality, Presentiality

Abstract

The development of a society, part of the excellent work that universities do to prepare future professionals who will be the main actors of this fact, From there then, on their preparation and vocation depending on the quality of what they do in their professional environments and personal. The purpose of this research is to create a flipped classroom model for new students in the engineering faculty of the Momboy Valley University, effectively in the zero mathematics subject, lineal equations. The methodology used included the documentary review with the support of files, in which texts and research documents from original authors were reviewed, being framed in a documentary-kind research. In the study, the collection of information and selection of the components for the model managed to materialize it in two contexts or environments, virtual and face-to-face respectively, for both teachers and students. It should be noted that the creation of the model starts with the research teacher and this will be of great support for its execution.

References

Arias (2006). El proyecto de investigación. Editorial Episteme. Caracas Venezuela.

Ausubel, D (2000). Adquisición Y Retención Del Conocimiento: Una perspectiva cognitiva. Paidos. México.

Ardeo (2008) cursos de IFE y colaboración interdisciplinar: Rol de los especialistas Universidad de Armeria. Revista de estudios ingleses en línea. Vol (9). Pp 55-65. Disponible en: https://books.google.co.ve/books?id=4k3kCgAAQBAJ&pg=PA100&dq=t ranscr ipciones+escritas+de+videos&hl=es&sa=X&ved=0ahUKEwjiiLi8yazRAh XG5iY

KHSPcA644FBDoAQg3MAY#v=onepage&q=transcripciones%20escrita s%20 de%20videos&f=false [Consultado 19/10/2015]

Bergman, J & Sams, A (2015).Flipped Learning For Math instruction.

International Society for education,Oregon.USA

Branderburg, R. Glasswell, K y otros (2017). Reflective Theory and Practice in Teacher Education. Springer. Singapore.

Caccuri, V (2013).Computación Para Docentes: Proyectos e ideas para trabajar en el aula. Editorial Fox Andina. Argentina.

Carretero (1997).Constructivismo y Educación. Editorial Progreso, S. A

.México.

Collins (2010).Tacit and explicit Knowledge. The University of Chicago. USA.

Dumoulin, M (1993). Como Hacer hoy la historia de Europa. Terceras jornadas de estudios históricos (pp. 131-140).Universidad de Salamanca. España.

Flores (2019). Cuatro formas de entender la Educación: modelos pedagógicos, conceptualización ordenamiento y construcción teórica. Educación y Humanismo, 21(36), 137-159.DOI: http://dx10.17081/eduhum.21.36.3147

Flores y Silva (2016). The Flipped Classroom Model At The University: Analysis Based On Professors´ And Students Assessments In The Educational Field. Online Magazine. International Journal of Educational Technology in Higher Education. Vol 13.21.United States.

Hasking, S (2013). Using Video in E-Learning: Tips, Tools, & Intelligence for Training. Infoline editor. USA.

Juárez, C. Hernández, S y Escoto, M. (2011). Rendimiento Académico Y Estilos De Aprendizaje En Estudiantes De Psicología. Revista estilos de aprendizaje, 7, 1-13.

Llanos, N (2002) Del Video Arte-al Net art. LOM. Chile.

López (2013). Sloodle: Conexión de entornos de aprendizaje. Editorial (Oberta UOC Publishing, SL).Barcelona.

Napa y Gamez (2019).La clase invertida como modelo de investigación pedagógica .Ciencia Matria.Vol(5).N° 5. Disponible en : https://cienciamatriarevista.org.ve/index.php/cm/article/view/236

Méndez (2020). El Conocimiento Previo De Las Ecuaciones Lineales: Caso (Estudiantes Que Inician Estudios De Ingeniería) Universidad Valle Del Momboy. Artículo de revista electrónica de la facultad de ingeniería de la UVM. Volumen (14).N° 1. 1-15

Méndez, Z (2006).Aprendizaje y Cognición. UNED editor. Costa Rica.

Moreira, M (2009). Introducción a la Tecnología Educativa. Universidad de Laguna. España

Nonaka, I. y Takeuchi, H (1995). The Knowledge-Creating Company: How Japanese companies create the dynamics of innovation, Oxford University Press.

Polanyi, M. (1966). The Tacit Dimension. The university Chicago press. USA.

Perea,C (2014). Estrategias De Enseñanza – Aprendiza y Modelos En Entorno E Learning. Reserch Gate. Documento en linea. Disponible en : https://www.researchgate.net/publication/249009398_Estrategias_de_ens enanza-aprendizaje_y_modelos_en_entornos_de_e- learning/link/0046351f38e7cada99000000/download

[Consulta: 2 0 / 0 9 /2017].

Reidsema, Lidya Kavanagh, Roger Hadgraft & others (2017). The Flipped Classroom: Practice and Practices in Higher Education. Springer.

Singapore.

Samper, J (2002). Los Modelos Pedagógicos: Hacia Una Pedagogía Dialogante. Cooperativa editorial Magisterio. Colombia.

Skinner, B. F (1974). Sobre el Conductismo. Editorial Planeta. México. Schunk, D (1997) Teorías del Aprendizaje.2da Edición. México. UNAM.

Staker, H., y Horn, M. (2013). Classifying K-12 Blended: Learning. Innosight Institute. Documento en línea: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED535180.pdf [Consulta: 10/11/2015].

Skinner, B.F (1970). Tecnología De La Enseñanza. Labor. Barcelona.

Strayer, J. (2007). Los efectos del aula en el ambiente de aprendizaje: Una comparación de la actividad de aprendizaje en un aula tradicional y un aula flip que utilizó un sistema de tutoría inteligente (Tesis Doctoral). The Ohio State

Strayer, f (2012) How Learning in an Inverted Classroom Influences Cooperation, Innovation and Task orientation. Learning Environ Res

Talbert, R (2017). Flipped learning : a guide for Higher education faculty.Stylus.USA.

UNESCO: Glossary of Educational Technology Terms. Unesco, París, 1986 Urbano, C y Juny, J (2006). Técnicas Para Investigar. Editorial Brujas.

España.

Zainuddin y Halili (2016). Flipped Classroom Research and Trends from Different Fields of Study. The International Review of Research in Open and Distributed Learning. Vol 17, N°3, April. Athabasca University. Canadá. Disponible en: http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2274/3699 [Consultado: 05/11/2016].

Published

2021-06-30

How to Cite

Méndez L, W. A. (2021). Flipped classroom model as a technological resource for students cursing zero math in the first semester of engineering. Ingeniería UVM. Revista Electrónica Científico - Técnica, 15(1). https://doi.org/10.70219/iuvm-12021-341