360º performance evaluation system for teachers at Valle del Momboy University
Keywords:
system, evaluation, performance, 360º, teachersAbstract
The purpose of this study is “To propose a 360º Performance Evaluation System based on competency management for the teaching staff of the Valle del Momboy University as a tool that contributes to the development of the organization´s human resources. To do this, a projective type of research with a field research design was carried out, where a population of 15 workers of Engineering was taken who formed part of the analysis unit, who offered their point of view by responding to a questionnaire made up of 14 items were the relevant competences were identified to develop the performance evaluation system. As a result of the investigation, it was determined that the achievement and action and cognitive competences represent the ideal competences for teachers to evaluate their performance. A 360º performance evaluation model is proposed based on the management of the determined competences with scales of appreciation of the observed behaviors and weighting of frequencies.
References
Alles, M (2006). Desempeño por competencias. Evaluación de 360° ( 1ra ed.). Buenos Aires, Argentina: Granica
Alles, M (2000). Dirección estratégica de Recursos Humanos. Gestión por competencias (1ra ed.). Buenos Aires, Argentina: Granica
Hernández, R (2010). Metodología de la investigación (5ta ed.). México, Mc Graw Hill
Hurtado de Barrera, J (2010). Guía para la comprensión holística de la ciencia (3ra ed.). Caracas, Venezuela: Fundación Sypal
Sarell, J (2012). Propuesta de un modelo de indicadores de desempeño para evaluar al personal docente de la UNA”. Caso de estudio: Área de Ingeniería. Trabajo de grado. Universidad Nacional Abierta
Méndez, C (2002). Metodología. Diseño y desarrollo del proceso de investigación (3ra ed.). Bogotá, Colombia: Mc Graw Hill
Menella, M y Hernández, R (2014). Modelo de evaluación del desempeño de los docentes de la Facultad de Humanidades y Educación de LUZ.
Padrón, A (2010). La crisis económica venezolana y el control de cambio. Revista económica N° 10, 1-2
Tobón, S; Rial, A; Carretero, M y García, J (2006). Competencias, calidad y educación superior. Bogotá, Colombia: Cooperativa editorial magisterio
Spencer y Spencer (1993). Diccionario de competencias traducido al español. Nueva York, Estados Unidos, disponible en: https://es.scribd.com/doc/38903248/Diccionario-de-Competencias-Spencer-y- Spencer
Zabalza, M (2007). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional (2da ed.). Madrid, España: Narcea S.A de ediciones
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Javier Alberto Mazzey Manzanilla

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.