Van Hiele Model as Diagnostic Evaluation in the Geometry Area

Authors

  • Evelio A. Sará P Universidad Nacional Abierta

Keywords:

Van Hiele Model, Diagnostic Evaluation, Learning Geometry

Abstract

The following research presents the Van Hiele Model as an efficient tool in the design of diagnostic evaluation instruments in Geometry. The methodology was approached from a correlational scope and a transectional-correlational design. An ad hoc instrument was designed based on the descriptors of the first three levels of the Model and was applied to two sections of students of the First Year of an Agroindustrial Technical School located in the Municipality Andrés Bello, Trujillo State during the 2014-2015 school year. With the obtained results the level of geometric reasoning in which the students were found was established and the averages of both groups were compared using Student's t-test for independent samples. In conclusion, the research allowed to verify the effectiveness of the Van Hiele Model in the design of diagnostic evaluation instruments that reflect the level of reasoning in which the student is.

References

Archer, M. (2010). Estudio de casos sobre el razonamiento matemático de alumnos con éxito académico en la ESO. Tesis para optar al Grado de Doctor en el Programa de Didáctica de las Ciencias Experimentales y de la Matemática. Barcelona, España. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/41441.

Braga, G. (1991). Apuntes para la enseñanza de la geometría. En Velásquez, J. (compilador) Didáctica de la Geometría. (pp. 1-6). Caracas, Venezuela: UNA.

Crowley, M. (1987). The Van Hiele Model of the development of geometric thought. En Lindquist, M. (editor), Learning and teaching geometry, k-12 1987 Yearbook. NCTM. (pp. 1-16). Reston,VA: NCTM.

Fouz, F. (2006). Test geométrico aplicando el Modelo de Van Hiele. Sigma revista de matemáticas 28(5), 33-58.

González, F. (1994). Fundamentos epistemológicos y psicológicos. Paradigmas en la Enseñanza de la Matemática. Caracas: IMPREUPEL.

Gutiérrez, A. y Jaime, A. (1990). Una propuesta de fundamentación para la enseñanza de la Geometría: El modelo de Van Hiele. Práctica en educación Matemática. Sevilla: Alfar.

Gutiérrez, A. (Ed.). (1999). Área de conocimiento didáctica de la matemática. Madrid, España: Síntesis.

Hernández, R.; Fernández, C.; y Baptista M. (2010). Metodología de la Investigación. México: Mc Graw-Hill.

Howson, G.; Keitel, C.; y Kilpatrick, J. (1981). Curriculum development in mathematics.

Cambridge University Press.

Huerta, P. (1999). Los niveles de Van Hiele y la Taxonomía SOLO: Un análisis comparado, una integración necesaria. Recuperado de http://www.raco.cat/index.php/ensenanza/article/viewFile/21580/21414.

Lastra, S. (2005). Propuesta metodológica de enseñanza y aprendizaje de la Geometría, aplicada en escuelas críticas. (Tesis de Grado para optar al Grado de Magister). Chile. Recuperado de www.tesis.uchile.cl/tesis/uchile/2005/lastra_s/sources/lastra_s.pdf.

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, N° 5.929 (Extraordinario), 15-08-2019.

Mariño, A. (1999). El geoplano: Un recurso manipulable para la enseñanza de la geometría. En Velásquez, J. (compilador) Didáctica de la Geometría. (pp. 72-90). Caracas, Venezuela: UNA.

Mosquera, J. (2006). Evaluación de los aprendizajes en Matemática. Caracas, Venezuela: UNA.

Orton, A. (1988). Didáctica de las matemáticas. Madrid, España: Morata.

Rico, L. (1998a). Concepto de currículum desde la educación matemática. Revista de Estudios del Currículum 1(4), pp. 7-42.

Rico, L. (1998b). Complejidad del currículo de matemáticas como herramienta profesional. Relime, 1(1). 22-39.

Skemp, R. (1980). Psicología del aprendizaje de las matemáticas. Madrid, España: Morata.

Usiskin, Z. (1982). Van Hiele levels and achievement in secondary school geometry. Columbus, EE.UU: ERIC.

Van Hiele, P. (1986). Structure and insight. New York: Academic Press.

Published

2017-11-15

How to Cite

Sará P , E. A. (2017). Van Hiele Model as Diagnostic Evaluation in the Geometry Area. Ingeniería UVM. Revista Electrónica Científico - Técnica, 11(2). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/ingenieria/article/view/310