Incorporation of software as a tool of ict in education university subsystem

Authors

  • Eva Mujica Unidad Educativa Estadal Manuel María Carrasquero

Keywords:

Software, ICT, teaching graduate

Abstract

The purpose of this research was to propose the incorporation of software as tools of ICT in higher education subsystem for teachers of the National Experimental University “Rafael María Baralt " Core Trujillo. The research is descriptive and non-experimental design field. For the collection of information is a 32-item questionnaire addressed to (43) will graduate teachers formed the population was applied. Were validated by consulting experts and its reliability was 0.91 they being high, then with the information obtained from the sources, we proceeded to analyze the data. The results show that not all teachers are interested in applying ICT, lack of interest in many cases is based on the lack of computer knowledge, which can retract teachers to use computers in their academic activities. It is imperative that teachers know and master ICT, because they would be related to the interaction of the environment, to promote the teaching and learning processes. On the other hand, teachers want multimedia programs in their classrooms Based on these results, guidelines were formulated to incorporate a computer program as a tool for ICT in UNERMB, Sede Trujillo, as a teaching   resource   to   improve   the   teaching-learning   process.

References

Fernandez, O. (2011). Estudio de necesidades: propuesta metodológica para determinar competencias básicas de los docentes en el uso de las tic área temática: currículo y tic. IUTA Caracas

Huidobro, F (2009) Alcances de la Tecnología Mundial. Tratado Educativo.. Editorial Prado.

Lara, A (2006), Didáctica y nuevas tecnologías.. Madrid: Editorial Escuela Española.

Lucena, X (2007). Algunas Notas sobre el Impacto de las TIC en la Universidad. Revista EDUCAR, 28, pp. 99-11

Morin, J. y Seurat, R. (1998). Gestión de los Recursos Tecnológicos, Fundación COTEC para la innovación tecnológica, Madrid

Martínez, A (2009). Principios Básicos de la Investigación. Editorial L & G. Méndez, C (2005). Introducción a la Investigación. Edición VIII. Editorial

Trillas.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO, 2007), Las TIC. VII Congreso de los países miembros para promover nuevos conocimientos.

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD, 2002); Informe sobre Desarrollo Humano en Venezuela. Diario El Nacional. Sección Tecnología. Pág. 19, Caracas.

Rosario, I (2006). Presente y futuro de la Informática Educativa. Revista Zeus, nº 0" Madrid.

Sánchez, L (2002). La Integración de los Nuevos Entornos Tecnológicos en la Educación. Revista Comunicación y Pedagogía, 124, pag. 12-19".

Sánchez, R (2005). Educación, Tecnología y Redes de Cable. Pixel-Bit, Revista de medios y educación, 4, pp. 35-49

Sarabia, A (2007). Educación y Tecnología. Fundación Universitaria Iberoamericana (FUNIBER)

Universidad Politécnica de Madrid, (2006), Grupo de Tecnologías de la Información y la Comunicación. Disponible en: http://www.tecnologia.gov.es.

Yánez, J (2005), Informática Educativa. Santiago de Chile: Ed. Universitaria.

Published

2014-11-15

How to Cite

Mujica, E. (2014). Incorporation of software as a tool of ict in education university subsystem. Ingeniería UVM. Revista Electrónica Científico - Técnica, 8(2). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/ingenieria/article/view/290