Educative Software for the Application of the Basic Principles of Computer Science
Keywords:
Educative Software, Computer Science Basic, ApplicationAbstract
The intention of the present investigation is the development of an Educative Software for the Application of the Basic Principles of Computer science, like instruccional resource for educational of the University Bolivarian of Venezuela and the University of Zulia. In the development of the present study an analysis of the contents and theories involved with the process of Basic application of Computer science was made. The investigation was classified according to its applied intention like and the method, descriptive; under a nonexperimental design of the descriptive transeccional type, and field. The population was considered like censal, because it worked with the totality of educational and the students assigned to the Chair Basic Principles of the Computer science of UBV and LUZ, which was conformed by nine (9) educational and one hundred sixty (160) students, to those who were applied instruments to them, type scales Likert, validated by means of experts; and through the t student, the instrument of the students, to which it was applied to him formulates Cronbach alpha, in where obtained a coefficient of 0.88 trustworthiness. The data collected in these instruments determined the necessity to develop an educative software that will serve like instruccional resource, so that the educational ones improve the learning process and the students obtain a significant learning. The methodology used for the development of the same one was the one of Galvis (2001), in where tools were used physical logics and, that allowed the effective development of this resource.
References
Arias, F. (2001). Mitos y errores en la elaboración de tesis y proyectos de investigación. Editorial Episteme. Caracas.
Ausbel, D. (1997). Psicología Educativa. Un punto de vista cognitivo. México. Trillas
Afanador, G. (1999). Software Educativo para la Construcción de Proyectos Pedagógicos de Aula en la Primera Etapa de Educación Básica.
Avolio De Cols, S. Planeamiento del Proceso de Enseñanza-Aprendizaje. Ediciones Marymar S.A.. Buenos aires. 1981.
Bermúdez, I. (2000) Los Medios en el Diseño de la Instrucción. Editorial. L.U.Z. Maracibo.
Beccaría, L. Rey, P. (1999) La inserción de la Informática en la educación y sus efectos en la reconversión laboral. Instituto de formación docente. Buenos Aires.
Borrás, I (2002) Tecnología Educativa. Enseñanza Y Aprendizaje Con La Internet: Una Aproximación Crítica.
Burato, C. Canaparo, A. (2000) La Informática Como Recurso Pedagógico- Didáctico En La Educación"
Chávez, N (1994) Introducción a la Investigación Educativa. Editorial Universal. Maracaibo.
Díaz, F. (1999). Estrategias Docentes para un Aprendizaje Significativo. Editorial McGraw Hill. México.
Fernández, T Y Sarramona, J. (1998) Tecnología Didáctica. Ediciones. Ceac. España.
Fábregas, J. (1991). Sistemas de Información. Desarrollo. Implantación y Mantenimiento. Editorial Miro. Venezuela.
Galvis, A (2000) Ingeniería del Software. Universidad de los Andes Santa Fé de Bogotá. Colombia.
Gros, B (1997) Diseño Y Programa Educativo Pautas Pedagógicas Para La Elaboración Del Software. Editorial ariel. España.
Hernández, R. Fernández, C Y Baptista, P. (1991) Metodología de la Investigación. Editorial Mc Graw Hill. México.
Jarobo,F. Y Elortegui, N. (1999). Internet Conexión desde el PC.
Kendall, K Y Kendall, J. (1997) Análisis y Diseño de Sistemas. Prentice Hall Hispanoamericana, S.A. México.
Labarca, S. (2001). Software Educativo parar la Enseñanza de Papeles de Trabajo de Auditoria.
Montilva, J (1999) Desarrollo de los Sistemas de Información. Talleres Gráficos Universitarios/ Universidad de los Andes. Mérida-Venezuela.
Morles, A (1992) Entrenamiento En El Uso De Estrategias Para Comprender La Lectura. Revista Interamericana de desarrollo educativo.
Manual electrónico Macromedia 2.002.
Rietveldt, F. La Acción Didáctica Del Profesor Universitario ante Las nuevas Realidades. Instituto Universitario de Cabimas.
Rivera, A. (1998). Aprendizaje Asistido por Computadora. Revista de Informática Educativa. Disponible http://www.horizonteweb.com (Consulta: 2002, Marzo 23).
Sánchez, J (1999). Construyendo y Aprendiendo con el Computador. MECE. Chile.
Senn, J. (1999) Análisis y Diseño de Sistemas de Información. México. Mc.Graw Hill.
Sierra, R. (1994) Técnicas De Investigación Social. Editorial Paraninfo. 9a Edición. España (230 p.).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Luz Marina Rivas Montero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.