Personal Retcambio in the Use of Information and Communication Technologies in Public Universities

Authors

  • Carolina Materán Instituto Universitario de Tecnología del Estado Trujillo.

Keywords:

Retcambio Staff, Information Technology and Communication, Public Universities

Abstract

Technology as a critical dimension in the process of university transformation requires immediate treatment based on reaching a comprehensive management based on quality and social commitment, where the human resource plays a major role. To this end, the objective of this research was to analyze the Retcambio Personal use of Information and Communication Technologies (ICT) in the state's public universities Trujillo. To do this, we considered distributed to 76 key informants in managerial and administrative areas of the aforementioned institutions. In relation to the study revealed Retcambio Personal potentialities inherent character of individuals, such as righteousness and kindness, the analytical and practical intelligence were influential in solving problems related to the use of ICT, and specific skills were considered required for optimum performance using the same. As the Information and Communication Technologies, found a number of weaknesses, as a technology platform with immediate need to be adjusted to the needs of users and managed better. So, as a result of this research proposes a set of strategic guidelines aim to use existing human potential in order to transform the technology space in the houses of study trujillanas maximum.

References

Barrón, C (2006). Proyectos Educativos Innovadores. Construcción y Debate. México: Tercera Época. UNAM.

Cejas, M. (2006). La formación por competencias: una visión estratégica en la gestión de personas. Revista Visión Gerencial. AÑO 4, Nº 1, VOL 4. ENERO - JUNIO, 2005. Pag 11-22. Disponible en:

http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/25077/2/articulo2.pdf 23- Feb-2006. [Consulta: 2009, Diciembre 08]

Delgado, J. (2004). La Transformación Universitaria. Mérida, Venezuela: Editorial Venezolana.

Domenech, M. (2004). Tesis Doctoral “El papel de la inteligencia y de la metacognición en la resolución de problemas”. Universidad Rovira i Virgili. Tarragona.

Erosa, V. y Arrollo, P. (2007). Administración de la Tecnología. México: Editorial Limusa.

Fernández, B. (2007). Tesis doctoral: La gestión de la nueva comunicación interna. Análisis de la aplicación de las tecnologías de la información en los procesos de comunicación interna de las universidades de la Comunidad Valenciana. Universidad de Cantabria. Santander, España. Disponible en http://www.tesisenred.net/TDX-0615107-120448. [Consulta: 2009, Diciembre 08]

Hodge B., Anthony W., Gales L. (2005). Teoría de la Organización. Un enfoque estratégico. (6a ed.) España: Editorial Prentice Hall.

Ley Especial contra Delitos Informáticos (2001). [Documento en línea] Disponible en

http://www.gobiernoenlinea.ve/docMgr/sharedfiles/LeyEspecialcontraDel itosInformaticos.pdf [Consulta: 2009, Octubre 19]

Meneces, J. (2007). Tesis doctoral titulada: Las tecnologías de información y comunicación y la competitividad en las Universidades públicas. Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo, Venezuela.

Morris, C. y Maisto A. (2005). Introducción a la psicología. (12a Ed.). México: Editorial Prentice Hall.

Norton, P. (2006). Introducción a la Computación. (6a Ed). México: Editorial McGraw-Hill.

Pablos, López, Romo Medina, Montero y Najera. (2006). Dirección y Gestión de los Sistemas de Información en la empresa. (2a Ed). Madrid, España: Universidad Rey Juan Carlos. Editorial ESIC.

Santos, J. (2007). La metodología gerencial de 360º para competir en escenarios globales. [Documento en línea] Disponible en: http://www.psicologiacientifica.com/bv/psicologia-233-1-la-metodologia- gerencial-de-360-para-competir-en-escenarios-.html. [Consulta: 2008, Diciembre 03]

Soria, V. (2006). Relaciones Humanas. (2a Ed). México: Editorial Limusa.

Tobon, S. (2006). Formación basada en competencias. (2a Ed). Bogotá: Eco ediciones.

Vernis, Iglesias, Sanz y Sanz (2006). Claves para el fortalecimiento de las organizaciones no lucrativas. Bogotá: Editorial Norma.

Wayne, W (2006). Psicología: Temas y Variaciones. (6a ed.) Editorial Cengage learning.

Published

2013-06-30

How to Cite

Materán, C. (2013). Personal Retcambio in the Use of Information and Communication Technologies in Public Universities. Ingeniería UVM. Revista Electrónica Científico - Técnica, 7(1). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/ingenieria/article/view/269