Knowledge management for innovation in social University Institutes of Technology

Authors

  • Johanna Quintero Universidad Rafael Belloso Chacín (URBE).
  • Jasmelys Reyes IUT Alonso Gamero

Keywords:

University institutes, national programme of training, knowledge management, Social innovation, links

Abstract

This study raised as a goal to describe the process of knowledge management for social innovation at the Technology Institute of the Falcón State in the 2010-2011 period. The study was developed under the holistic paradigm, implemented a research level descriptive type with an approach to cosmology, exogenous and étic perceptual univariable contemporary, with transectional field design, sample was comprised of 65 informants, applied a dichotomous questionnaire and one of three scales whose validity was determined through 7 expert in the area, determining the rate of validity (0.93). Reliability was determined by the correlation of Kuder-Richardson (0,628), (0,923) Cronbach's alpha. Within the findings may indicate a weak association between synergies, however, can be a flexible combination of synergies that allows the management of knowledge to the social innovation based on the formation of knowledge networks, using human capital for social innovation processes. The most important recommendations were creating knowledge networks, make links, develop the relational capital to improve relations with the environment in favor of developing social innovations.

 

References

Brooking, A. (1997). El Capital Intelectual. El principal activo de las empresas del tercer milenio. Barcelona: Paidos. España.

Camisón, C.; Palacios, D.; Devence, C. (2000). Un nuevo modelo para la medición del capital intelectual: el modelo Nova. X Congreso Nacional de La Asociación Científica de Economía y Dirección de la Empresa ACEDE. España.

LOCTI (2010), Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, N° 38.242 del 3 de agosto de 2010. Ley Orgánica de Ciencias, Tecnología e Innovación (LOCTI)

Ganzarain, J., Goñi, J., y Zabaleta, N. (2005). La Transferencia de Tecnología en un contexto Educativo Cooperativo. Revista Madrid+. (Revista en Línea). Disponible: http//www. madrimasd.org/revista/revista 37/tribuna/tribuna (Consulta: 2010, Agosto 22)

Hernández, R., Fernández, P., y Batista, L. (2006). Metodología de la Investigación.: Mc. Graw Hill. México.

Hurtado de Barrera, J. (2010). Metodología de la investigación holística. Editado por Fundación Sypal y Ediciones Quirón, 4ta. Edición, Bogotá, Colombia

Luna, M. (2003). Itinerarios del Conocimiento: formas dinámicas y contenidos. Un enfoques de redes. Anthropodos Editorial UNAM, México.

Morales, A. (2009). Innovación social: un ámbito de interés para los servicios sociales. Revista en Línea. Disponible en: http://www.zerbitzuan.net/documentos/zerbitzuan/12.pdf. (Consultado 2010/, diciembre, 05)

Palacios, D. (2002). La creación de competencias distintivas dinámicas mediante la gestión del conocimiento y su efecto sobre el desempeño: análisis empírico en las industrias de biotecnología y telecomunicaciones. Tesis doctoral, Publicada. Universitat Jaume I, Castellón.

Palella, S. y Martíns, F. (2006). Metodología de la Investigación Cuantitativa. 2 da

edición, Fondo editorial de la universidad pedagógica experimental Libertador (FEDUPEL) Venezuela.

Pérez, A. (2005). Gestión del conocimiento. Un nuevo enfoque aplicable a las organizaciones y la universidad. Grupo Norma Editorial, Buenos Aires. Argentina.

Sullivan, P. (2001). Rentabilizar el Capital Intelectual. Técnicas para Optimizar el Valor de la Innovación. Buenos Aires: Paidós. Argentina.

Published

2012-11-15

How to Cite

Quintero, J., & Reyes, J. (2012). Knowledge management for innovation in social University Institutes of Technology. Ingeniería UVM. Revista Electrónica Científico - Técnica, 6(2). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/ingenieria/article/view/265