The Manager of wisdom, a required profile for the Business Administrator of the 21st century
Keywords:
Manager of wisdom, Business Administrator, Competences profile, education training, society of XXI centuryAbstract
In order to generate a theoretical scientific knowledge that allows the development of an operational process on the different types of competences where people can consolidate their education as a Business Administration requires, they model as a manager of wisdom, and to respond successfully at the challenges imposed by the complex social and economic dynamic in this century. For this reason, strategic challenges from Universities are established in the century XXI. Therefore, the legal topics about integral education training at universities were analyzed. These two topics become the strategic and legal context that makes possible transformation on demand universities, considering it linked to the expectations of everyone involved, for constructing a model of integral education from competences and establishing it into a curricular plan of high school contents or National Contents of Education Training (PNF)*, in order to achieve a profile by competences in ex-student from management careers which emotional and spiritual dimension would be as important as the intellectual dimension and tend to in the whole group develop the maximum human potential.
References
Acevedo, E. (2002). La formación humana integral: Una aproximación entre las humanidades y la ciencia. Disponible En: http://www.campus-oei.org/salactsi/elsa1.htm (Consulta, Febrero 2010).
Beauport, E., Díaz A. (2008). Las tres caras de la mente. Edición revisada y aumentada. Editorial ALFA. Caracas, Venezuela.
Casarini, M. (1999). Teoría y Diseño Curricular. México: Editorial Trillas.
Cejas, M. (2004). La educación basada en competencias: una metodología que se impone en la Educación Superior y que busca estrechar la brecha existente entre el sector educativo y el productivo. Publicaciones FACES Universidad de Carabobo. Valencia, Venezuela.
Comisión Nacional de Currículo (2002). V Reunión Nacional de Currículo para la Educación Superior. Universidad de Carabobo, Valencia.
(2007). VII Reunión Nacional de Currículo. I Congreso Internacional de Calidad e Innovación en Educación Superior. Universidad Simón Bolívar. Caracas.
Consejo Nacional de Universidades (2008). Primer informe presentado por la Comisión de Reforma Curricular. Caracas.
Damasio, A. (2003). El error de Descartes: emoción, razón y cerebro humano. Crítica. Plaza Edición. Barcelona, España.
Gardner, H. (2001). Inteligencias múltiples. La teoría en la práctica. Editorial Paidos. Barcelona, España.
(2005). La inteligencia reformulada. Las inteligencias múltiples en el siglo XXI. Editorial Paidos. Barcelona, España.
Goleman, D. et. al (2004). El líder resonante crea más. El poder de la inteligencia emocional. Plaza Janes Editores. Caracas.
Inciarte, A. y Canquiz, R.(2008). Formación integral desde el enfoque por competencias. Publicaciones LUZ. Universidad del Zulia Maracaibo
Ley de Educación. Gaceta Oficial Número 5.929, 15 de agosto de 2009.
Ley de Universidades. Gaceta Oficial Número .1.429, 08 de septiembre de 1970.
Llinas, R. (1996). Coherent 40-Hz oscillation characterizes dream state in humans. Proceedings of the National Academy of Science. USA.
Mayz, J. (1999). Travesías del pensar. Universidad Simón Bolívar. Caracas.
Maturana, H. (1997). La ciencia y la vida cotidiana. La ontología de las explicaciones científicas. En: La realidad ¿objetiva o construida?. Volumen I. Editorial Anthropos. Barcelona. España.
Melero, R. (2008). Identidad universitaria y factores asociados a su consolidación. Tesis Doctoral. Universidad del Zulia. Maracaibo. Venezuela.
Ministerio de Educación Superior (2003.). Políticas y Estrategias para el Desarrollo de la Educación Superior en Venezuela. Caracas.
Montilla, M. (2010). El gerente del siglo XXI. Redefinición de sus competencias frente a las nuevas realidades empresariales. Tesis Doctoral. Universidad Fermín Toro. UFT. Barquisimeto. Venezuela.
Morin, E (2000). Los siete saberes de la educación. Publicaciones UCV/UNESCO. Caracas.
_ (2006). Modelo educativo. Una aproximación axiológica de transdiciplina y pensamiento complejo. Hermosillo. Sonora.
OEICC (2001). La formación por competencias. Biblioteca Digital OEICC. Disponible en: http:/www.oei.es/bibliotecadigital.htm. (Consulta, Enero 2008).
OIT/ CINTERFOR, (1997). Seminario internacional sobre la formación basada en competencias laborales. Guanajuato. México. Disponible en: http://www.ilo.org/public/spanish/region/ampro/cinterfor/publ/competen/pdf/libmexpdf. (Consulta, Enero 2008).
Persinger, M. (1996). Feelings of past lives as expected perturbations within the neurocognitive processes that generate the sense of self. Contributions from limbic liability and vectorial hemisphericity. Perceptual and Motors Skills.
Plan Estratégico de Desarrollo Universidad Simón Bolívar (2002-2014). Universidad Simón Bolívar. Caracas.
Ramanchandran, V. (1998). Phantoms in the brains. Fourth State, Londres.
Salovey, P. y Mayer J. personality. 9. (1990). Emotional intelligence. Imagination, cognition and personality. 9.
Singer, W. (1995). Visual feature integration and the temporal correlation hypothesis. Annual Reviews of neuroscience.
Tobón, S. y otros (2006). El enfoque de las competencias en la educación superior.
Editorial Complutense. Madrid.
Tobón, S. (2008). Formación basada en competencias. Ediciones ECOE. Madrid España.
Tuning (2007). Informe final sobre reflexiones y perspectivas de la educación superior en América Latina.
UNESCO (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. Ediciones UNESCO. París.
Universidad Autónoma de México (2005). Los estudios de administración. Disponible
en: https://www.dgae.unam.mx/planes/admon.html (Consulta, Agosto 2010)
Universidad Iberoamericana de León (2007). Perfil del administrador de empresas. Disponible en: http://www.leon.uia.mx/q_ofrece/licencia/l_lae.htm. (Consulta, Agosto 2010)
Universidad de Lima (2008). El perfil de administrador de la universidad de Lima.
Disponible en: http://fresno.ulima.edu.pe/sf/sf_bd5204.nsf/default/pres?OpenDocument&dn=5. (Consulta, Agosto 2010).
Universidad de los Andes, Núcleo Rafael Rangel (2005). Perfil profesional del licenciado en administración de empresas. Oficina de Admisión Estudiantil. Unidad de Información Institucional. Trujillo, Venezuela.
Universidad de la Sabana (2006) Perfil del administrador de empresas. Disponible en: http://www.unisabana.edu.co/pregrado/ciencias_administrativas/administracionempresa s/perfil.html (Consulta, Agosto 2010)
Universidad de Medellin (2006). Perfil del administrador de empresas. Disponible en: http://www.udem.edu.co/UDEM/Programas/Pregrados/AdmonEmpresas/AdmEmp.htm
.(Consulta, Agosto 2010)
Universidad Metropolitana (2008). Licenciatura en ciencias administrativas. Disponible
en: http://www.unimet.edu.ve/faces/ciencias-index.html. Consulta (Agosto, 2010)
Universidad Valle del Momboy (2007). Programa de estudios modulares. Fondo Editorial UVM. Valera, Trujillo.
Universidad del Zulia (2005). Licenciatura en Administración. Disponible en: http://www.pregrado.luz.edu.ve/index.php?option=com_content&task=view&id=160&Ite mid=200. (Consulta, Agosto 2010)
Zohar, D. y Marshall, I. (2001). Inteligencia espiritual. Plaza Janes Editores. Barcelona, España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Morelia Montilla, Lidia Ruíz, Rosario Melero, Walevska López

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.