Social skills for the strengthening of teamwork in educational organizations

Authors

  • Johel Furguerle Rangel Ministerio de Educación
  • Carmen Teresa Graterol Ministerio de Educación

Keywords:

social skills, teamwork, synergy, empathy, companionship

Abstract

Organizations to give answers to the transformations arising in the Venezuelan education system need to adapt the action to make education a social process where actors commit themselves from the role. For this reason, it is important to strengthen efforts aimed at strengthening human talent for developing processes to achieve the objectives. Thus, teamwork constitutes a strategy to promote the set of values in an attempt to promote an active, aware and responsible for all members, therefore, social skills are essential for this purpose. From this perspective, the objective of this paper is to analyze the social skills to strengthen teamwork in educational organizations. The study design was positioned under the analytical documentary. It was concluded that interpersonal relationships, empathy, partnership and synergy are essential social skills in teamwork.

References

Bass, B (2004) Liderazgo y Organizaciones que aprenden. Actas del III Congreso internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao, España.

Bautista, M. (2006). Manual de metodología de investigación. Talleres litográficos de TALITIP. Caracas, Venezuela.

Bennis, Spreitzer y Cummings (2006) Líderes: Las cuatro claves de liderazgo eficaz. Editorial Norma. Bogotá, Colombia.

Borrel, F. (2000). Cómo educar en equipos y relacionarse eficazmente con jefes y compañeros. 1era reimpresión, Barcelona. Ediciones Gestión 2000.

Chiavenato (2004) Introducción a la teoría general de la administración. Editorial Mc Graw Hill. México

Constitución de la República Bolivariana de Venezuela (1999). Gaceta Oficial 5453. Caracas, Venezuela.

Davis, K y Newstron J (2007) Comportamiento humano en el trabajo.

Editorial Mc Graw Hill Interamericana. México.

Graterol de B, M. (2008) Liderazgo participativo de los gerentes educativos para propiciar el trabajo en equipo. Trabajo de grado no publicado. Cabimas, Venezuela.

Hurtado de B, J (2006) El proyecto de Investigación. Metodología de Investigación holística. Ediciones Quiron Sypal. Bogotá, Colombia.

Krauser R (2007) La convivencia. Editorial Urano. Madrid, España.

Ley Orgánica de Educación (2009).Extraordinario. Gaceta Oficial N° 5929, Caracas, Venezuela.

Martínez (2008) Compañerismo. Disponible en: http//www.geogle.com. (consulta: 2009, mayo 4)

Myers, G. (2005) Comunicación. Disponible en: htt://www.myownbusiness.org/Español/s3/# (consulta:2006, febrero2)

Oviedo, E. (2009). Trabajo en equipo de los directivos y docentes para fortalecer la toma de decisiones. Trabajo de Grado no publicado. UNERMB. Cabimas, Venezuela.

Robbins, S (2004) Fundamentos de la administración. Editorial Prentice Hall hispanoamericana S.A. México.

Published

2010-11-15

How to Cite

Furguerle Rangel, J., & Graterol , C. T. (2010). Social skills for the strengthening of teamwork in educational organizations. Ingeniería UVM. Revista Electrónica Científico - Técnica, 4(2). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/ingenieria/article/view/237