Experimental Activities: A methodological alternative for the learning of Physics

Authors

  • Jeisson E. Nava Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez (UNESR)
  • Manuel A. Villarreal Universidad de Los Andes, Núcleo Universitario Rafael Rangel

Keywords:

Experimental Activities, Teaching-Learning of Physics, Constructivism, Significant Learning

Abstract

Physics contributes greatly to the consolidation of the teaching and learning process in students, through a process that involves observing, describing, comparing, classifying, theorizing, discussing, arguing and understanding nature through facts that are linked from reality. The purpose of this work is to design experimental activities as a methodological alternative for the learning of Physics in the High Schools; which arose from a diagnosis made to physics teachers regarding the approach of this scientific discipline, where it was observed that the majority, 73.1%, do not perform laboratory practices because they do not have equipment and materials easily accessible. It should be noted that the set of experimental activities designed is considered pedagogically viable to be used, obtaining 98.9%, which favors the transfer of knowledge to the social environment. The research was approached from a descriptive methodology with a field design, where the data were collected directly from 26 physics teachers from different High Schools of the Trujillo state, through a valid and reliable questionnaire, reaching a value of 0.90 that Indicates high reliability. The results obtained in the diagnosis were: 38.5% of teachers report demonstrations in the classroom, 73.1% do not perform laboratory practices, 100% said they lack a set of experimental activities and 100% indicated the absence of a well-equipped physics laboratory. It concludes the need for a set of experimental activities of Physics suitable for its realization in the classroom without the need for a laboratory, allowing the design of each experimental activity in such a way that it involves the theory, practice and linking that it has with its context, making the student an active participant and builder of their learning.

 

References

Artigas, D. y Nava, J. (2007). La V epistemológica de Gowin como estrategia de aprendizaje de la ley de Ohm. Trabajo de Grado, Núcleo Universitario Rafael Rangel, Universidad de Los Andes, Trujillo-Venezuela.

Currículo Bolivariano. (2007). Subsistema de Educación Secundaria Bolivariana: Liceos Bolivariano. Ministerio del Poder Popular para la Educación, Caracas-Venezuela.

Díaz, B y Hernández, G (1990). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo.

Una interpretación constructivista. México: Mc Graw Hill.

García, S y Merino, M. (2000). Propuesta de un modelo de trabajos prácticos de Física. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Facultad de Educación, Valladolid-España.

Gil, D y Valdés, P (1996). La orientación de las prácticas de laboratorio como investigación: Un ejemplo ilustrativo. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Universidad de Valencia, España.

Massoni, N. y Moreira, M. (2010). Un enfoque epistemológico de la enseñanza de la Física: Una contribución para el aprendizaje significativo de la Física, con muchas cuestiones sin respuesta. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 9 (2), 283-308.

Materán, I (2006). Los mapas conceptuales y la V de Gowin como estrategia de aprendizaje en las leyes de Newton. Trabajo de Grado, Núcleo Universitario Rafael Rangel, Universidad de Los Andes, Trujillo-Venezuela.

Moncada (2000). Importancia de la medición en la resolución de problemas en cinemática. Trabajo de Maestría, Universidad de Carabobo, Valencia-Venezuela.

Nava, J. (2014). Propuesta de un manual de laboratorio de Física bajo la perspectiva de Ciencia, Tecnología y Sociedad. Trabajo de Maestría, Núcleo Valera, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez, Trujillo-Venezuela.

Rosario, J. & Villarreal, M (2013). Las TIC para el proceso de enseñanza-aprendizaje en los laboratorios de Física en el nivel universitario en el estado Trujillo, Venezuela. Revista Internacional de Tecnología y Sociedad, 2 (2), 53-66.

Published

2019-11-15

How to Cite

Nava, J. E., & Villarreal, M. A. (2019). Experimental Activities: A methodological alternative for the learning of Physics. Ingeniería UVM. Revista Electrónica Científico - Técnica, 13(2). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/ingenieria/article/view/329