Online learning difficulties of research methodology in virtual university students: CNCI, Technological Institute of Nuevo León and University Foundation of the Andean Area
DOI:
https://doi.org/10.70219/sad-82023-168Keywords:
Online learning, Research methodology, Universities, Online learning difficulties.Abstract
The objective of this research is to describe the online learning difficulties in students of the Research Methodology subject, from the universities: CNCI Virtual, Technological Institute of Nuevo León and University Foundation of the Andean Area, between 2021-2022. It is inserted in a non-experimental mixed investigation, since the quantitative and qualitative investigation procedures are combined, with a mixed explanatory, comparative and field design sequential design. The population to be studied are the methodology students in the universities, according to a sample of 99 study subjects, a convenience sampling was carried out and as an instrument an ad hoc questionnaire made up of 18 items, it was applied through of the survey as a technique. The learning difficulties in the students were described, in terms of the choice of research topic, the use of technology, understanding and application of content, and understanding and explanation with the teacher/tutor/coach. The results of this research lead to the establishment of other research on the training challenges in students of the research methodology subject, to overcome their difficulties in online learning. It is essential to study the competences that teachers possess in the methodological, use of technologies, comprehension, and application of content, in addition to the new roles and challenges of the teacher/tutor/coach relationship with students in online learning for comprehension. Of research methodology.
References
Achmad Syam, R.Z y Achmad, W. (2022). Online Learning in Higher Education: Analysis during the Pandemic Covid-19. Jurnal Mantik, 5 (4), 2256-2261. http://www.iocscience.org/ejournal/index.php/mantik/article/view/1969
Ambrose, A., Dipietro S, Bridges, M. W, Lovett, M. C, Marsha, K. Marie, N (2017) Cómo funciona el aprendizaje: Siete principios basados en la investigación para una enseñanza inteligente.
Bates, A.W. (2019). Teaching in a Digital Age – Second Edition. Vancouver, B.C.: Tony Bates Associates Ltd. Retrieved from https://pressbooks.bccampus.ca/teachinginadigitalagev2/
Cabrera Mercado, R y Quesada López, P. M. (2022) Reflexiones actuales en torno a la dialéctica, la retórica y otros métodos en la formación del jurista. https://books.google.com.mx/books?id=NH19EAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Candela Rodríguez, B. F. (2020) Integrando las TIC a la escuela de la sociedad del conocimiento: Formación y desarrollo profesional docente. https://books.google.com.mx/books?id=LaELEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
Cerda Gutiérrez, H. (2021) Los elementos de investigación. https://books.google.com.mx/books?id=adUqEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl
=es#v=onepage&q&f=false
Chamaca Cruz, R. (2020) Estrategia metodológica para elevar el rendimiento académico de los estudiantes en la asignatura investigación educativa. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación HORIZONTES. vol. 4, núm. 16, 2020. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/466/4662028003/index.html
Correa Restrepo, J. S. (2018) Manual básico para la escritura académica en la universidad. https://books.google.com.mx/books?id=sgzUDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
Cotan Fernández, A y Ruiz Sánchez, A. (2021) Muros de discriminación y exclusión en la construcción de identidades: la mirada de las ciencias sociales. https://books.google.com.mx/books?id=fIVjEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Espinosa-Guzmán, D. & Rojas-Solís, J. L. (2021). Conocimientos y motivos de estudiantes universitarios para realizar una tesis de investigación. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(spe1), 00014. Epub 31 de enero de 2022. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2919
Espinoza Freire, E. E. & Petrović, B. K. (2021). Students 'perception on the teaching of the methodology of scientific research. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 331-343. Epub 10 de diciembre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600331&lng=es&tlng=en.
Espinoza Freire, E. E. (2018). El problema de investigación. Revista Conrado, 14(64), 22-32. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado
Fischer, A. (2021) Enseñando a Nivel Universidad en Línea: Todo lo Esencial que Necesitas Saber para Dar las Mejores Clases Universitarias a Distancia. https://books.google.com.mx/books?id=g100EAAAQBAJ&hl=es&source=gbs_na vlinks_s
Garduño Teliz, E. (2020) Propuestas tecnopedagógicas para el webcente universitario. https://books.google.com.mx/books?id=2VomEAAAQBAJ&printsec=frontcover&h l=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Hernández Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018) Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Primera edición. McGraw-Hill Interamericana editores, S.A. de C. V. México.
Leiva Olivencia, J. J y Matas Terrón, A (2020) Innovación e inclusión educativa en la era del big data. https://books.google.com.mx/books?id=2uX_DwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false
Marín Marín, J. A. Trujillo Torres, J.M., Gómez García, G. y Campos Soto, N. (2021) Hacia un modelo de investigación sostenible en educación. https://books.google.com.mx/books?id=W_9pEAAAQBAJ&printsec=frontcover&h l=es#v=onepage&q&f=false
Ñaupas Paitan, H., Valdivia Dueñas, M.R., Palacios Vilela, J.J. y Romero Delgado, H.E. (2018) Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis 5a. Edición. Bogotá: Ediciones de la U.
OCDE (2020). Making the Most of Technology for Learning and Training in Latin America. https://doi.org/10.1787/ce2b1a62-en.
Perdomo, B. y Morales. O. A. (2021) Errores y dificultades en la elaboración de las tesis de pre y postgrado del estudiantado peruano: Implicaciones pedagógicas. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal). Vol. 26(1) ENERO-ABRIL, 2022: 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.21
Rodríguez Segura, L. y Canelo San Martín, M de M. (2022) Educar a través de la virtualidad en tiempos de contingencia. https://books.google.com.mx/books?id=_4hZEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Scribano, A. (2007). El proceso de investigación social cualitativo. https://books.google.com.co/books?id=YR0tjqk8my4C&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
Zuluaga Gómez, M. y Luna Gómez, I. F. (2022) Medicina de Urgencias e Innovación.
Editores Medellín. Universidad Pontificia Bolivariana.
Valenzuela Ojeda, G. A. y Barrón Tirado, M. C. (2020) Currículum, desarrollo y evaluación.: Experiencias y perspectivas en la educación superior. https://books.google.com.mx/books?id=iFwmEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false
UNESCO (2018) El aprendizaje para todos: directrices sobre la inclusión del alumnado con discapacidad en la educación abierta y a distancia. https://es.unesco.org/sites/default/files/261641spa.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Sustentabilidad al dia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.