Online learning difficulties of research methodology in virtual university students: CNCI, Technological Institute of Nuevo León and University Foundation of the Andean Area

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70219/sad-82023-168

Keywords:

Online learning, Research methodology, Universities, Online learning difficulties.

Abstract

The objective of this research is to describe the online learning difficulties in students of the Research Methodology subject, from the universities: CNCI Virtual, Technological Institute of Nuevo León and University Foundation of the Andean Area, between 2021-2022. It is inserted in a non-experimental mixed investigation, since the quantitative and qualitative investigation procedures are combined, with a mixed explanatory, comparative and field design sequential design. The population to be studied are the methodology students in the universities, according to a sample of 99 study subjects, a convenience sampling was carried out and as an instrument an ad hoc questionnaire made up of 18 items, it was applied through of the survey as a technique. The learning difficulties in the students were described, in terms of the choice of research topic, the use of technology, understanding and application of content, and understanding and explanation with the teacher/tutor/coach. The results of this research lead to the establishment of other research on the training challenges in students of the research methodology subject, to overcome their difficulties in online learning. It is essential to study the competences that teachers possess in the methodological, use of technologies, comprehension, and application of content, in addition to the new roles and challenges of the teacher/tutor/coach relationship with students in online learning for comprehension. Of research methodology.

References

Achmad Syam, R.Z y Achmad, W. (2022). Online Learning in Higher Education: Analysis during the Pandemic Covid-19. Jurnal Mantik, 5 (4), 2256-2261. http://www.iocscience.org/ejournal/index.php/mantik/article/view/1969

Ambrose, A., Dipietro S, Bridges, M. W, Lovett, M. C, Marsha, K. Marie, N (2017) Cómo funciona el aprendizaje: Siete principios basados en la investigación para una enseñanza inteligente.

https://books.google.com.mx/books?id=PNJCDwAAQBAJ&dq=learning+difficulty+in+research+methodology+pdf&hl=es&source=gbs_navlinks_s

Bates, A.W. (2019). Teaching in a Digital Age – Second Edition. Vancouver, B.C.: Tony Bates Associates Ltd. Retrieved from https://pressbooks.bccampus.ca/teachinginadigitalagev2/

Cabrera Mercado, R y Quesada López, P. M. (2022) Reflexiones actuales en torno a la dialéctica, la retórica y otros métodos en la formación del jurista. https://books.google.com.mx/books?id=NH19EAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Candela Rodríguez, B. F. (2020) Integrando las TIC a la escuela de la sociedad del conocimiento: Formación y desarrollo profesional docente. https://books.google.com.mx/books?id=LaELEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false

Cerda Gutiérrez, H. (2021) Los elementos de investigación. https://books.google.com.mx/books?id=adUqEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl

=es#v=onepage&q&f=false

Chamaca Cruz, R. (2020) Estrategia metodológica para elevar el rendimiento académico de los estudiantes en la asignatura investigación educativa. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación HORIZONTES. vol. 4, núm. 16, 2020. http://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/466/4662028003/index.html

Correa Restrepo, J. S. (2018) Manual básico para la escritura académica en la universidad. https://books.google.com.mx/books?id=sgzUDwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false

Cotan Fernández, A y Ruiz Sánchez, A. (2021) Muros de discriminación y exclusión en la construcción de identidades: la mirada de las ciencias sociales. https://books.google.com.mx/books?id=fIVjEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Espinosa-Guzmán, D. & Rojas-Solís, J. L. (2021). Conocimientos y motivos de estudiantes universitarios para realizar una tesis de investigación. Dilemas contemporáneos: educación, política y valores, 9(spe1), 00014. Epub 31 de enero de 2022. https://doi.org/10.46377/dilemas.v9i.2919

Espinoza Freire, E. E. & Petrović, B. K. (2021). Students 'perception on the teaching of the methodology of scientific research. Revista Universidad y Sociedad, 13(6), 331-343. Epub 10 de diciembre de 2021. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000600331&lng=es&tlng=en.

Espinoza Freire, E. E. (2018). El problema de investigación. Revista Conrado, 14(64), 22-32. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Fischer, A. (2021) Enseñando a Nivel Universidad en Línea: Todo lo Esencial que Necesitas Saber para Dar las Mejores Clases Universitarias a Distancia. https://books.google.com.mx/books?id=g100EAAAQBAJ&hl=es&source=gbs_na vlinks_s

Garduño Teliz, E. (2020) Propuestas tecnopedagógicas para el webcente universitario. https://books.google.com.mx/books?id=2VomEAAAQBAJ&printsec=frontcover&h l=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Hernández Sampieri, R. y Mendoza Torres, C. P. (2018) Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. Primera edición. McGraw-Hill Interamericana editores, S.A. de C. V. México.

Leiva Olivencia, J. J y Matas Terrón, A (2020) Innovación e inclusión educativa en la era del big data. https://books.google.com.mx/books?id=2uX_DwAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es#v=onepage&q&f=false

Marín Marín, J. A. Trujillo Torres, J.M., Gómez García, G. y Campos Soto, N. (2021) Hacia un modelo de investigación sostenible en educación. https://books.google.com.mx/books?id=W_9pEAAAQBAJ&printsec=frontcover&h l=es#v=onepage&q&f=false

Ñaupas Paitan, H., Valdivia Dueñas, M.R., Palacios Vilela, J.J. y Romero Delgado, H.E. (2018) Metodología de la investigación cuantitativa-cualitativa y redacción de la tesis 5a. Edición. Bogotá: Ediciones de la U.

OCDE (2020). Making the Most of Technology for Learning and Training in Latin America. https://doi.org/10.1787/ce2b1a62-en.

Perdomo, B. y Morales. O. A. (2021) Errores y dificultades en la elaboración de las tesis de pre y postgrado del estudiantado peruano: Implicaciones pedagógicas. Revista Electrónica Educare (Educare Electronic Journal). Vol. 26(1) ENERO-ABRIL, 2022: 1-21. https://doi.org/10.15359/ree.26-1.21

Rodríguez Segura, L. y Canelo San Martín, M de M. (2022) Educar a través de la virtualidad en tiempos de contingencia. https://books.google.com.mx/books?id=_4hZEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Scribano, A. (2007). El proceso de investigación social cualitativo. https://books.google.com.co/books?id=YR0tjqk8my4C&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Zuluaga Gómez, M. y Luna Gómez, I. F. (2022) Medicina de Urgencias e Innovación.

Editores Medellín. Universidad Pontificia Bolivariana.

Valenzuela Ojeda, G. A. y Barrón Tirado, M. C. (2020) Currículum, desarrollo y evaluación.: Experiencias y perspectivas en la educación superior. https://books.google.com.mx/books?id=iFwmEAAAQBAJ&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

UNESCO (2018) El aprendizaje para todos: directrices sobre la inclusión del alumnado con discapacidad en la educación abierta y a distancia. https://es.unesco.org/sites/default/files/261641spa.pdf

Published

2023-06-30

How to Cite

Benítez Tamez , E., Moreno Briceño , F., Guzmán Arriaga , E. L., & Larrarte Castañeda , P. (2023). Online learning difficulties of research methodology in virtual university students: CNCI, Technological Institute of Nuevo León and University Foundation of the Andean Area. Sustentabilidad Al Dia, (8). https://doi.org/10.70219/sad-82023-168

Issue

Section

Artículos