The drama for development of verbal language: A proposal for elementary education

Authors

  • Eduardo J. Márquez García Centro Local de Investigación y Formación Permanente del Magisterio Venezolano

Keywords:

Drama, Verbal Language, Oral and Written Language

Abstract

The student through learning activities using drama strategies usually listen carefully. He funs talking in public, reading, writing correctly and has a strong vocabulary. However, the child doesn´t rewarding experiences through the drama as learning strategies that sticking them with a reality in which it can move with freshness, confidence and ability to achieve. Therefore, the objective of this research was to determine the use of dramatization by the teacher as a strategy for the development of spoken language in children of primary school. The research was part of the positivist paradigm descriptive approach, applied to 18 teachers, an instrument of 20 questions covering the dimensions of the use of dramatization by the teacher as a strategy to develop listening, speaking, reading and writing are administered. The questionnaire content validity method was applied using expert judgment and reliability by Cronbach's alpha method was 92.27%. The results indicated an overall 16.67% of teachers responded to the Always, while a 61.11% responded sometimes average and 22.22% never used the dramatization. In conclusion, the majority of teachers do not use the dramatic strategies to develop verbal language. In general, learning activities are not used properly through dramatization as a strategy. Therefore, it was designed a tutorial guide.

References

Arias, Fideas. (2004). El Proyecto de Investigación. Guía para su elaboración. Caracas. Editorial. Episteme.

Arnaldi, y otros. (2002). El títere como recurso pedagógico para el desarrollo de la creatividad verbal de los niños y niñas de educación primaria. Trabajo de grado. Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Núcleo Valera. Venezuela.

Cervera, Juan. (2005). La dramatización en la educación. Madrid.

Goodman, K. (1989).Lenguaje Integral. Editorial Venezolana. Mérida-Venezuela.

Gutiérrez, Manuel. (2004). La dramatización como recurso clave en el proceso de enseñanza y adquisición de las lenguas. Revista Electrónica, Nº. 12. Extraído el 24 de Junio de 2012 desde www.um.es/glosasdidacticas/doc- es/GD12/04mapegu

Hernández, R. Fernández C. Batista P. (2003). Metodología de la Investigación. México.

Hernández, Sampieri. (2006). Metodología de la investigación. Cuarta edición. Editorial Infagon Web. S.A. México D.F.

Huidriobro, Verónica. (2005). Pedagogía teatral: Metodología activa en el aula. Editorial. Universidad Católica de Chile.

Hurtado, I y Toro, J. (2003). Paradigma y métodos de Investigación en tiempos de cambio. 1era Edición. Espíteme consultores asociados C.A. Venezuela.

Mané, B. (2003). Teatro. Editorial Latina. Buenos Aires.

Motos, Tomás. (2005). Teatro en la escuela. Editorial Humanitas. España.

Ojeda, V. (2005). La dramatización como estrategia pedagógica para el aprendizaje en los niños y niñas de educación primaria. Trabajo de grado. Universidad de los Andes. Venezuela.

Sabino, C (2000). Proceso de Investigación. Ed. Panapo. Caracas.

Saussure, Ferdinand. (2004). Curso de lingüística general. Editorial. Losada. Buenos Aires.

Tamayo y Tamayo, M. (2004). Diccionario de Investigación Científica. 2ª. Ed. Limusa. México.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2009). Manual de presentación de trabajos de grado y tesis doctorales. Caracas. Venezuela.

Published

2015-12-15

How to Cite

Márquez García, E. J. (2015). The drama for development of verbal language: A proposal for elementary education. Sustentabilidad Al Dia, (6). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/sustentabilidad/article/view/153

Issue

Section

Artículos