Attitudinal factors of teachers to the information technology and communication free
Keywords:
attitudes, attitudinal factors, technology, information technology and communication freeAbstract
This study aimed to: analyze attitudinal factors of teachers, influencing the use of information technology and communication free. Which was conducted in the form of a documentary research, based on a process of analysis provided by Sánchez (2010), which is divided into eight steps: definition of purpose, definition of the type of analysis, selection of the type of analysis, definition of set to separate, separation according to criteria set, list of items, description of the results, and integration into a summary or conclusion. To meet the stated objective, based conceptualizations, classifications and theoretical assumptions analysis were established of Katz and Scotland (2010), Albert (2012), Cabero (2012) and Mirlay (2013); marked all these in the respective theoretical bases. Such analysis, cognitive, emotional and behavioral factors of teachers, influencing their attitudes toward the use of information technology and communication free. It was concluded that there are several attitudinal factors on the part of teachers, impacting favorably and/or unfavorably on their intentions to use towards information technology and communication free.
References
Albert, J. (2012). Tendencias en educación en la sociedad de la tecnología de la información. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Recuperado el 09 de noviembre de 2014, de http://www.ucm.es/.
Albert, M. y Camus, A. (2010). La investigación educativa en la psicología. Claves teóricas. McGraw-Hill. Madrid.
Allport, G. (2013). Estudio de las actitudes en la psicología social. 2da edición. Clark Worcester University Press. Massachusetts.
Cabero, J. (2012). Cambios organizativos y administrativos para la incorporación de las TIC a la formación. Medidas a adoptar. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Recuperado el 16 de noviembre de 2014, de http://www.ucm.es/.
Cardno, J. (2013). Notas históricas en las nociones de las actitudes. Revista de Psicología de la Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá.
Cook, S. y Selltiz, C. (2014). Los múltiples indicadores de las actitudes. Boletín de Psicología de la Universidad de California. Berkeley.
Davis, K. y Newstrom, J. (2011). Comportamiento humano en el trabajo. 12ª edición. McGraw-Hill. Monterrey.
DGTICDE (2011). Dirección General de Tecnologías de la Información y Comunicación para el Desarrollo Educativo. Uso educativo de las TICL. Ministerio del Poder Popular para la Educación. Caracas.
Escandel, O. y Rubio, M. (2012). La universidad del siglo XXI y el cambio tecnológico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Recuperado el 23 de noviembre de 2014, de http://www.unex.es/.
Fishbein, M. (2011). Estudios de psicología social. McGraw-Hill. New York. Hogg, M. y Vaughan, G. (2010) Psicología social. 5ª edición. Editorial Médica Panamericana. Barcelona.
Katz, D. y Scotland, E. (2010). Teoría y estructura de las actitudes. McGraw-Hill. New York.
Krech, D. y Crutchfield, R. (2012). Sociedades individuales. McGraw-Hill. New York.
McGuinnis, O. y Whittaker, J. (2010). La psicología social en el mundo de hoy. Trillas. México D.F.
Mirlay, A. (2013). Los profesores y el uso de las tecnologías de la información y la comunicación en la docencia. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Recuperado el 30 de noviembre de 2014, de http://www.ucm.es/.
Robbins, S. (2014). Comportamiento organizacional. 13ª edición. Pearson.
Guadalajara.
Sánchez, M. (2010). Desarrollo de habilidades del pensamiento. 14ª reimpresión. Trillas. México D.F.
Suárez, N. (2011). La investigación documental paso a paso. Consejo de Publicaciones de la Universidad de Los Andes. Mérida.
Summers, G. (2011). Medición de actitudes. 5ª edición. Trillas. México D.F.
UPEL (2010). Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales. 4ª edición. FEDUPEL. Caracas.
Valverde, J. y Garrido, M. (2012). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Recuperado el 30 de noviembre de 2014, de http://www.unex.es/.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Sustentabilidad al dia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format for any purpose, even commercially.
- Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.