Attitudinal factors of teachers to the information technology and communication free

Authors

  • Alonso Javier Araujo Rivas Ministerio del Poder Popular para la Educación

Keywords:

attitudes, attitudinal factors, technology, information technology and communication free

Abstract

This study aimed to: analyze attitudinal factors of teachers, influencing the use of information technology and communication free. Which was conducted in the form of a documentary research, based on a process of analysis provided by Sánchez (2010), which is divided into eight steps: definition of purpose, definition of the type of analysis, selection of the type of analysis, definition of set to separate, separation according to criteria set, list of items, description of the results, and integration into a summary or conclusion. To meet the stated objective, based conceptualizations, classifications and theoretical assumptions analysis were established of Katz and Scotland (2010), Albert (2012), Cabero (2012) and Mirlay (2013); marked all these in the respective theoretical bases. Such analysis, cognitive, emotional and behavioral factors of teachers, influencing their attitudes toward the use of information technology and communication free. It was concluded that there are several attitudinal factors on the part of teachers, impacting favorably and/or unfavorably on their intentions to use towards information technology and communication free.

References

Albert, J. (2012). Tendencias en educación en la sociedad de la tecnología de la información. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Recuperado el 09 de noviembre de 2014, de http://www.ucm.es/.

Albert, M. y Camus, A. (2010). La investigación educativa en la psicología. Claves teóricas. McGraw-Hill. Madrid.

Allport, G. (2013). Estudio de las actitudes en la psicología social. 2da edición. Clark Worcester University Press. Massachusetts.

Cabero, J. (2012). Cambios organizativos y administrativos para la incorporación de las TIC a la formación. Medidas a adoptar. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Recuperado el 16 de noviembre de 2014, de http://www.ucm.es/.

Cardno, J. (2013). Notas históricas en las nociones de las actitudes. Revista de Psicología de la Pontificia Universidad Javeriana. Bogotá.

Cook, S. y Selltiz, C. (2014). Los múltiples indicadores de las actitudes. Boletín de Psicología de la Universidad de California. Berkeley.

Davis, K. y Newstrom, J. (2011). Comportamiento humano en el trabajo. 12ª edición. McGraw-Hill. Monterrey.

DGTICDE (2011). Dirección General de Tecnologías de la Información y Comunicación para el Desarrollo Educativo. Uso educativo de las TICL. Ministerio del Poder Popular para la Educación. Caracas.

Escandel, O. y Rubio, M. (2012). La universidad del siglo XXI y el cambio tecnológico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Recuperado el 23 de noviembre de 2014, de http://www.unex.es/.

Fishbein, M. (2011). Estudios de psicología social. McGraw-Hill. New York. Hogg, M. y Vaughan, G. (2010) Psicología social. 5ª edición. Editorial Médica Panamericana. Barcelona.

Katz, D. y Scotland, E. (2010). Teoría y estructura de las actitudes. McGraw-Hill. New York.

Krech, D. y Crutchfield, R. (2012). Sociedades individuales. McGraw-Hill. New York.

McGuinnis, O. y Whittaker, J. (2010). La psicología social en el mundo de hoy. Trillas. México D.F.

Mirlay, A. (2013). Los profesores y el uso de las tecnologías de la información y la comunicación en la docencia. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa. Recuperado el 30 de noviembre de 2014, de http://www.ucm.es/.

Robbins, S. (2014). Comportamiento organizacional. 13ª edición. Pearson.

Guadalajara.

Sánchez, M. (2010). Desarrollo de habilidades del pensamiento. 14ª reimpresión. Trillas. México D.F.

Suárez, N. (2011). La investigación documental paso a paso. Consejo de Publicaciones de la Universidad de Los Andes. Mérida.

Summers, G. (2011). Medición de actitudes. 5ª edición. Trillas. México D.F.

UPEL (2010). Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Manual de trabajos de grado de especialización y maestría y tesis doctorales. 4ª edición. FEDUPEL. Caracas.

Valverde, J. y Garrido, M. (2012). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado. Recuperado el 30 de noviembre de 2014, de http://www.unex.es/.

Published

2015-06-30

How to Cite

Araujo Rivas , A. J. (2015). Attitudinal factors of teachers to the information technology and communication free. Sustentabilidad Al Dia, (5). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/sustentabilidad/article/view/142

Issue

Section

Artículos