Educational social responsibility: An integrative vision of participation for social innovation

Authors

  • Diomary González ULA

Keywords:

Responsibility., University, Social

Abstract

The university is a social entity par excellence. Both its work in the training of national talent, necessary for the development of science and technological innovation, and in achieving the well-being of people, define the university as a social good. Therefore, the action of the university directly affects the creation of a more supportive and fair society through continuous training, research and extension. It distributes knowledge and opportunities for social advancement.

Hence, the university transcends its campus by distributing knowledge in society and thereby serves as a transformative entity of values, educational and cultural practices, as well as the diverse ways of life of the community. In relation to this, the training function of the university allows the democratization of knowledge, and its distribution in the corners furthest from the centers of power.

In this sense, the responsibility of the university is, fundamentally, with society. The different activities are oriented to achieve, in essence, the well-being of the community. Therefore, when we talk about the Social Responsibility of the University (USR) in the educational field, we talk about the importance of the university as an entity concerned with change, social innovation and the impact of these processes on improving the living conditions of the citizens of the country.

References

UNESCO. (2009). Comunicado Conferencia Mundial sobre la Educación Superior: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. París: UNESCO. http://www.unesco.org/education/WCHE2009/ comunicado_es.pdf.

González, I. (2008). La Universidad como organización socialmente responsable. II Jornadas de Extensión de la UCV y V Jornadas Nacionales de Inserción de la ExtensiónenelCurrículum.Caracas04al07demarzode2008,5p.

Vallaeys, F. y otros (2009). Responsabilidad Social Universitaria: una nueva filosofía de gestión ética e inteligente para las universidades. En: El movimiento de responsabilidad social de la universidad. Una comprensión novedosa de la misión universitaria educación superior y sociedad. Año 13, numero 2; sep. 2009 UNESCO/IESALC.

Ugalde L, (2008) La Responsabilidad Social es inherente a la naturaleza y misión de la Universidad. Rector de la Universidad Católica Andrés Bello-Guayana. Lección inaugural

Vallaeys F.(2005). ¿Qué es la Responsabilidad Social Universitaria?

Licandro O.(2009) Responsabilidad Social Universitaria: un modelo analítico para suabordaje estratégico.

González (2012) “Educación socialmente responsable para fortalecer el proyecto de vida, de ciudadanos y ciudadanas del estado Trujillo. Decanato de Investigación y Postgrado. Documento base del Programa de RSE. Universidad Valle del Momboy.

Hernández A (2012) Proyecto Educar para estilos de vida sustentables. Decanato de Investigación y Postgrado. UVM. Trujillo Venezuela

González (2012)“Educación socialmente responsable para fortalecer el proyecto de vida, de ciudadanos y ciudadanas del estado Trujillo.Programa de RSE. Universidad Valle del Momboy.

Clover, Follen, y Hall (2000). [La transformación de la naturaleza. Educación del medioambiente en adultos]. Toronto: Ontario Instituto de Estudiosen Educación

Sauvé, L. (2006); La educación ambiental y la globalización: desafíos curriculares y pedagógicos. En:Revista iberoamericana de educación. No 41. p.p. 83-101.

Sauve, L. (2004); Una cartografía de corrientes en Educación Ambiental. Cátedra de investigación de Canadáen educación ambiental. Montreal: Université du Québec.

González I, Tovar I, Pérez T (2012) Responsabilidad Socio-Ambiental de la Institución Universitaria: Una visión integradora y decorresponsabilidad. En La Responsabilidad Social Universitaria En La Educación A Distancia. Julio Domínguez Granda - Claudio Rama. (EDITORES) PP (197-221)

Canelones; M. (2009). Consideraciones acerca del perfil académico como extensionista desde una visión integradora. En Leal Ortiz (Comp.), Educación a Distancia en la Universidad Nacional Abierta de Venezuela (pp.365-380).Tomo I. Caracas: EdicionesRectorado

Published

2013-12-15

How to Cite

González , D. (2013). Educational social responsibility: An integrative vision of participation for social innovation. Sustentabilidad Al Dia, (2). Retrieved from https://journal.uvm.edu.ve/index.php/sustentabilidad/article/view/115

Issue

Section

Artículos